Psalttarin aloittavassa tekstissä tuntematon kirjoittaja kutsuu lukijaansa pyhän kirjan äärelle. Hän ylistää autuaaksi eli ikionnelliseksi ihmistä, joka vaeltaa Herran seurassa ja tutkii hänen tahtonsa ilmoitusta yöt ja päivät eli toistuvasti ja hellittämättä, lakkaamatta. Psalmissa matka Jumalan paratiisiin ja elävän veden virran äärelle, kuolemattomuuden lähteille, alkaa Jumalan tahdon etsimisestä.
Psalmin kirjoittajalle Jumalan tahdon mukaan elävästä ihmisestä tulee kuin vetten äärelle istutettu kukoistava puu. Siksi tällainen ihminen välttää niitä elämänpolkuja, jotka johdattavat häntä poispäin Jumalasta.
Psalmissa esitetään vastakohtana pilkkaajien kokous (hepr. jae 1; 1992 käännöksessä ”pilkkaajien parissa”) ja vanhurskaiden kokoontuminen eli neuvosto (hepr. jae 5; vuoden 1992 käännöksessä ”vanhurskasten joukossa”), jolloin teksti saa myös vahvan yhteisöllisen luonteen.
Hepreankielisessä tekstissä Jumalan tahdon tutkimisesta käytetty sana viittaa puhumiseen tai lausumiseen ja resitoimiseen, pyhän Raamatun tekstien yhteisölliseen lukemiseen, mutta myös tutkimiseen eli mietiskelyyn, pyrkimykseen omaksua kuultu sana. Tutkimiseen ja mietiskelyyn viittaa myös septuagintakäännös.
Vastakohtana Jumalan tahdon etsimiselle esitellään jumalattomuus eli välinpitämättömyys Jumalaa ja hänen tahtoaan kohtaan. Vastakohtaisuus kutsuu arvioimaan omaa elämäntapaa ja muistuttaa huonosti valittujen elämänpolkujen vaaroista. Psalmi on siten luonteeltaan myös kutsu palata Jumalan luo.
Psalmirunoilijalle Jumalaa vailla elävät ihmiset ovat kuin tuulen ajamia kuivia akanoita, mutta Jumalan hyvää tahtoa etsiviä seuraa erityinen siunaus. Tekstissä korostuu vakaumus, jonka mukaan Herra tuntee omiensa tien ja ohjaa heidän elämäänsä niiden vaiheiden kautta, jotka hän parhaaksi näkee.
Psalmissa kuvattu erityinen onnellisuus on lähtöisin Jumalan tuntemisesta, ei elämän olosuhteista. Psalmin mukaan sisäinen ja hengellinen onnellisuus kantaa jokaisena hetkenä, sillä ikionnellisuus saa alkunsa Jumalasta ja on rakennettu Jumalan tuntemisen perustalle (vrt. 2. Tim. 2:19).
Kuva: Pyhä profeetta, kuningas Daavid ikonissa/Obraz