Arki & ihmiset

Uusi Aamun Koitto on koko Suomen ortodoksien oma lehti

Valtakunnallinen Aamun Koitto ilmestyy ensin verkkoversiona, ja myöhemmin myös painettuna lehtenä.
| Teksti: Susanna Somppi | Kuva: Kari Pekonen, Pixabay/Tiina/Hansdotter
Aamun_koitto_lehden_logo_ja_tuohuksia

Pitkään suunniteltu, valtakunnallinen Aamun Koitto -lehti on nyt totta, ja luet parhaillaan sen jatkuvasti päivittyvää verkkoversiota. Ortodoksinen Aamun Koitto julkaistaan myös painetussa muodossa ennen juhannusta, ja printtilehti jaetaan kaikkiaan noin 42 000 ortodoksiseen talouteen. Lehteä voi halutessaan myös tilata.

Paikalliset uutiset turvataan

Suomen ortodoksisen kirkon julkaisema Aamun Koitto tulee pitkälti korvaamaan paikalliset seurakuntalehdet, ja lehti rahoitetaan keskusrahastomaksuin.

Paikallistason tiedottaminen onnistuu jatkossa Aamun Koiton hiippakuntaliitteiden kautta, jotka julkaistaan ja jaetaan runkolehden yhteydessä. Esimerkiksi seurakuntien jumalanpalvelustiedot, tapahtumat sekä muu niiden itse tuottama aineisto julkaistaan hiippakuntaliitteissä. Ensimmäisen printtilehden hiippakuntaliitteiden aineisto tulee olla toimitettuna 15.5.2021 mennessä, ja tuolloin jumalanpalvelus- ja tapahtumatiedot täytyy ilmoittaa 30.9.2021 saakka. Aineisto lähetetään osoitteeseen: aamunkoitto@ort.fi. Seurakunnat saavat myöhemmin tarkempia ohjeita aineistoihin liittyen.

Laajuudeltaan 8-sivuisia hiippakuntaliitteitä painetaan kolme erilaista, eli Helsingin, Oulun sekä Kuopion ja Karjalan hiippakunnalle omansa. Itse runkolehti on tällä hetkellä laajuudeltaan 24-sivuinen tabloid, mutta sivumäärää on mahdollisuus kasvattaa tulevaisuudessa.

Aamun Koitto -lehdellä on myös omat sosiaalisen median kanavansa – toiminnan alkaessa niitä ovat Facebook, Instagram ja Twitter.

Aamun Koiton kantava ajatus on olla Suomen ortodokseja yhdistävä julkaisu, joka rakentaa yhteistä, ortodoksista identiteettiä. Lehti tarjoaa sisältöä uskonelämän vahvistukseksi sekä jäsentää modernia yhteiskuntaa ortodoksisesta näkökulmasta. Aamun Koitossa nähdään myös kansanvälisiä uutisia ja ekumeenista sisältöä. Lisäksi sen sisällöntuottajiksi ja avustajiksi halutaan ihmisiä valtakunnan eri puolilta, eri ikäryhmistä ja eri taustoista.

Lehden bloggaajakaartiin kuuluivat vuonna 2021 Lintulan luostarin nunna Ksenia, Filantropian Minna Rasku, pappismunkki Damaskinos Ksenofontoslainen, kirkkoherra Markku Salminen, isä Tuukka Rantanen, isä Tuomas Kallonen, Valamon luostarin kirjastonhoitaja Virva Suvitie, isä Rauno Pietarinen, yliopistotutkija Maria Takala-Roszczenko. opiskelija Sanna Salo, TM Karoliina Maria Schauman, isä Lars Ahlbäck, TM Riikka Patrikainen, Facebookista tuttu keskustelija Jukka "Juksu" Mäntymäki, isä Heikki Huttunen sekä vanhempien luvalla ja valvonnassa operoiva lapsibloggaaja Saara – myöhemmässä vaiheessa joukkoon liittynee myös pappismunkki Serafim Seppälä.

Vuonna 2022 Aamun Koitto tiedusteli kaikilta bloggaajilta halua ja mahdollisuuksia jatkaa bloggaajana. Tällöin isä Lars Ahlbäck ja Maria Takala-Roszczenko ilmoittivat olevansa estyneitä. Kaikilta ei saatu vastausta. Näin ollen bloggaajakaarti 2022 on koottu niistä, joilta Aamun Koitto sai myönteisen vastauksen. Myös uusia halukkaita ilmoittautui mukaan.

Vuoden 2022 bloggaajat ovat: Suomen ortodoksisen kirkkomuseo RIISAn intendentti Katariina Husso, rovasti Heikki Huttunen, Valamon luostarin kirjastonhoitaja Virva Suvitie, isä Rauno Pietarinen, TM Karoliina Maria Schaumann, toimittaja Risto Nordell, Filantropian Minna Rasku, Jukka "Juksu" Mäntymäki, Saara, pappismunkki Serafim Seppälä, TM Riikka Patrikainen, nunna Ksenia, isä Tuukka Rantanen, pappismunkki Damaskinos Ksenofontoslainen, kirkkoherra Markku Salminen ja isä Tuomas Kallonen.

Vahvat juuret historiassa

Uusi Aamun Koitto kiinnittyy Suomen ortodoksien historiaan samannimisen edeltäjänsä kautta, jonka perusti kirkkoherra Sergei Okulov Sortavalassa 1896. Sittemmin Aamun Koitto on ollut Kuopion ja Karjalan hiippakunnan lehti, jonka päätoimittajana on toiminut Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni. ja jonka kustantaja on toiminut Pyhien Sergein ja Hermanin Veljeskunta ry. (PSHV).

Ennen Aamun Koittoa uskonto ja kansallisuus liitettiin toisiinsa, ja ortodoksit kuuluivat tuolloin Venäjän kirkon alaisuuteen. Suomen hiippakunta oli perustettu 1892. Arkkipiispa Sergei vaati niin sanotun toisen sortokauden alla 1906, että Aamun Koitto olisi muutettava kaksikieliseksi. Okulov ei tähän suostunut, vaan lakkautti lehden seuraavana vuonna.

Aamun Koitto alkoi ilmestyä uudestaan vuoden 1918 alussa. Suomi itsenäistyi, ja ortodoksit erosivat Venäjän kirkosta sekä liittyivät Konstantinopolin patriarkaatin alaisuuteen 1923.

Toinen identiteetin vahvistamisen aika tuli sotien jälkeen, kun ortodoksit joutuivat jättämään Karjalan ja jälleenrakennuskausi alkoi. Lehden ensimmäinen päätoimittaja sotien jälkeen oli edesmennyt arkkipiispa Paavali ja hänen jälkeensä Erkki Piiroinen 1955-1975.

Kolmas suomalaisen ortodoksian vaihe alkoi 1980-luvulla päätoimittajien Irja Laineen ja Heidi Vaaliston aikana 1980-luvulla. Tuolloin keskusteltiin jopa kirkon täydellisestä itsenäisyydestä.  Nykyinen päätoimittaja Susanna Somppi aloitti tehtävässään vuoden 2021 alussa. Somppi on kertonut näkemyksistään lehden linjasta Suomen ortodoksisen kirkon nettisivuilla.

Juttua on päivitetty 16.2.2022 klo 14:03 lisäämällä vuoden 2022 bloggaajat.

Nainen_rukoilee_ortodoksikirkossa
Aamun Koiton päätoimittaja Susanna Somppi kävi rukoilemassa Profeetta Elian kirkossa aloitettuaan nykyisessä tehtävässään vuoden 2021 alussa. Kuva: Kari Pekonen