Kulttuuri

Kirkkomme aarteita: Bondarenkon maalaus päätyi Laatokan Valamosta kirkkomuseoon

Igumeni Damaskin (Damian Kononov 1795–1881) johti Valamon Kristuksen kirkastumisen luostaria peräti neljäkymmentäkaksi vuotta (1839–1881). Kouluja käymätön igumeni ystävystyi Pietarin Keisarillisen taideakatemian rehtorina toimineen Fedor Jordanin (Friedrich Ludwig Jordan, 1800–1883) kanssa ja suhtautui suopeasti hänen luostarisaarelle lähettämiinsä taideopiskelijoihin.
22.11.2023 - 10:56 | Teksti: Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni | Kuva: Joni Ylimäki/ RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo
Taiteilija Bondarenkon maisemamaalaus Laatokan Valamosta

Igumeni Damaskin tuki nuoria maalareita antamalla heidän käyttöönsä erillisen rakennuksen ja ruokkimalla heitä. Kiitoksena taiteilijat puolestaan lahjoittivat luostarille saarilla tekemiään maalauksia. Tunnetuimpia Valamoa ikuistaneita taiteilijoita ovat Ivan Davydov (1831–1856), Ivan Šiškin (1832–1898), Aleksandr Gine (1830–1880) ja Lev Kamenev (1831–1886).  

Vähemmän tunnettu, mutta lahjakas ukrainalainen taidemaalari Vladimir Bondarenko (1866–1900) työskenteli myös Valamossa. Hän valmistui Odessan piirustuskoulusta ja jatkoi vuosina 1890–1897 opintojaan Keisarillisessa taideakatemiassa Pietarissa. Bondarenkon opettajana toimi aluksi Ivan Šiškin ja hänen lopetettuaan opetustyöt, Ukrainan kreikkalainen Arhip Kuindzi (1841–1910).

Säilyneiden teosten ja kirjeenvaihdon nojalla Bondarenkon tiedetään maalanneen opiskeluvuosinaan kesälomilla Valamossa ja avustaneen pappismunkki Lukaa (Mihail Bogdanov) Valamon ikonimaalauskoulun perustamisessa vuonna 1894. Sen opetusohjelma laadittiin taideakatemian mallin mukaan. Päätettyään opintonsa Bondarenko toimi lyhyen aikaa Valamon ikonimaalauskoulun opettajana.  

Vladimir Bondarenko maalasi Valamossa vuonna 1898 kaksitoista teosta käsittävän sarjan luostarin verstaita. Yhtä teosta lukuun ottamatta maalaukset kuuluvat Uuden Valamon kokoelmaan. Rukkasverstasta esittävä maalaus on Pietarin Venäläisessä museossa. Teos päätyi sinne Viron Petserin luostarin johtajan, arkkimandriitta Alipin lahjana. Hän puolestaan sai maalauksen Suomesta Neuvostoliittoon sodan jälkeen menneiltä Valamon isiltä. 

Taiteilija Vladimir Bondarenkon valokuva
Taiteilija Bondarenko pukeutuneena malliksi ikonimaalausta varten otettuun kuvaan. Kuva: RIISA – Suomen ortodoksisen kirkkomuseon kuva-arkisto.

Yksi Bondarenkon aiemmin tuntemattomaksi jäänyt ja Valamon luostarille kuulunut maalaus lahjoitettiin vuonna 2022 Suomen ortodoksiseen kirkkomuseoon (inv. n:ro OKM 3455:1). Teoksen historia alkoi selvitä, kun huonokuntoinen Kaikkien Pyhien skiittaa lounaasta päin kuvaava 46,5 x 69,5 cm kokoinen öljymaalaus konservoitiin. Tällöin paljastui kehyksen alta signeeraus V. Bondarenko. Lisäksi havaittiin, että kangas oli leikattu todennäköisesti puukolla alkuperäisestä kiilakehyksestä.

Valamon saarella luostarin irtaimistoa varusmiehenä evakuoinut Aarne Leppiaho oli ottanut maalauksen muistoksi, mahdollisesti pappismunkki Filagrin (Feodor Mikšijev, 1890–1976) luvalla. Tapahtuman kulun voi päätellä siitä, että Valamon evakuointiin osallistunut Niilo Luttinen kertoi saaneensa toisen valamolaisen maisemamaalauksen vastaavalla tavalla. Mielenkiintoinen tulevaisuuden tutkimuskohde onkin selvittää, ketkä sotamiehet olivat evakuoimassa luostaria – ja löytyykö vielä lisää Valamosta sodan jaloista koteihin pelastettua arvoirtaimistoa.

Taideteos: Vladimir Bondarenko: Kaikkien Pyhien skiitta lounaasta nähtynä, 1890-luku. Kuva: Joni Ylimäki/ RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo