Ruusu_Lähikuvassa_kesällä
Maailmalta

Pyhät äidit -sarja: Pyhän Emilian lapsistakin tuli pyhiä

Pyhä Emilia tunnetaan pyhän Basileios Suuren, pyhän Makrinan, pyhän Gregorios Nyssalaisen ja pyhän Naukratioksen äitinä.
08.04.2021 - 13:37 | Teksti: Karoliina Maria Schauman | Kuva: Karoliina Maria Schauman

Osana pyhien ketjua on kirkkohistorian ehkä kuuluisimman kristityn perheen äiti, pyhä Emilia (Emmelia, k. 375). Emilia-äidin elämää ympäröivät pyhät niin ylenevässä kuin alenevassakin polvessa: hänen kymmenen lapsensa joukossa on useita kirkon pyhiä, hänen isänsä oli marttyyri ja anoppinsa pyhä.

Vanhin tytär, pyhä Makrina, tunnetaan älykkäänä ja syvällisenä keskustelijana ja luostariyhteisön perustajana ja johtajana. Kolmesta perheen pojasta, Basileioksesta, Gregorioksesta ja Petroksesta tuli piispoja, Naukratios taas eli munkkina ja perusti munkkiluostarin. Näistä lapsista Basileios Suuri ja Gregorios Nyssalainen ovat tunnettuja kirkkoisiä.

Pyhän_Emilian_ikoni

Joulukuussa piispainkokous päätti, että pyhää Emiliaa muistetaan jatkossa 30. päivänä toukokuuta. Samana päivänä kirkko muistelee myös perheen isoäitiä pyhää Makrina Vanhempaa. Makrina-anoppi auttoi Emiliaa lasten kasvatuksessa. Lapsille opetettiin pyhiä kirjoituksia, ja psalmit olivat arkielämässä mukana.

Isoäiti, joka oli elänyt vainojen aikaan ja joutunut piilottelemaan vuosikausia Pontoksen vuorilla ankarissa oloissa, kertoi marttyyreista ja opetti lapsenlapsilleen kristillisestä elämästä.

Isovanhemmat olivat olleet Gregorios Ihmeidentekijän, Neokesarean piispan, hengellisiä lapsia.

Lapsille hyvä koulutus

Perhe oli varakas ja lapset saivat hyvän koulutuksen. Basileios opiskeli Kesareassa, Konstantinopolissa ja Ateenassa, kun taas Gregorios-veli sai opetusta filosofiassa, kirjallisuudessa ja eri tieteissä isältään Basileios Vanhemmalta.

Tytär-Makrinan kohdalla kerrotaan, että Emilia-äiti toimi hänen opettajanaan. Äidin ja isoäidin opetukseen viittaa myös pyhä Basileios kirjeissään, kun on puhe siitä, miten hän on saanut oppia tuntemaan Jumalan: hän kirjoittaa, että on aina pitäytynyt siinä, mitä hänen äitinsä ja isoäitinsä opettivat hänelle Jumalasta.

Jotain lapsuudenperheen ilmapiiristä saattaa ehkä kertoa sekin, että askeettisesti eläneestä Basileioksesta sanotaan, että hän suhtautui erityisen hellästi lapsiin.

Elämässä kärsimystäkin

Pyhä Emilian elämässä oli surujakin. Yksi Emilian lapsista kuoli pienenä, ja Emilia menetti myös aviopuolisonsa suhteellisen varhain. Tällöin hänelle jäi vastuu yhdeksästä lapsesta. Naukratios menehtyi 27-vuotiaana onnettomuudessa. Hänkin oli perustanut luostarin ja hankki muun muassa kalastamalla ruokaa lähiseudun tarvitseville. Tällaisella retkellä Naukratios myös kuoli.

Pyhä Emilia eli askeettista elämää yhdessä tyttärensä Makrinan kanssa, ja leskeksi jäätyään hän muutti perheen Annisassa olevan maaseutukodin luostariksi. Yhteisöön liittyi leskiä aatelisperheistä, ja sinne tuli myös orjia, jotka olivat palvelleet Emilian kodissa. Yhdessä he kilvoittelivat ja tulivat toimeen tekemällään työllä.

Makrinan elämäkerrassa kerrotaan, ettei heidän joukossaan ollut suuttumusta, kateutta, vihaa tai ylimielisyyttä, ja että heidän kunniansa oli olla tuntemattomia kaikille.

Rukous ja veisuu yöllä ja päivällä leimasi yhteisön elämää. Kerran tapahtui, että kärsiessään kasvaimen takia Makrina rukoili yön kirkossa, ja pyysi aamulla äitiään Emiliaa tekemään ristinmerkin kasvaimen paikan yli. Näin kasvain katosi.

Lähistöllä perheen nuorin lapsi Petros johti miesluostaria. Basileioksella taas oli maja joen vastapäisellä rannalla, ja kilvoituspaikkaa kuvataan kuin maalliseksi paratiisiksi. Perheen äiti Emilia haudattiin Neljänkymmenen marttyyrin kirkkoon, jonka hän oli rakennuttanut, ja jonne hän oli hankkinut Sebasteian marttyyrien reliikkejä. He olivat antaneet henkensä samoissa vainoissa kuin Emilian isäkin.

Pyhä Emilia, pyhien äiti, rukoile puolestamme!

Pääkuva: Pyhää Emiliaa voi verrata ruusuun Kristuksen ruusutarhassa.

Lähteet:
Synaksarion-sarja
Basileioksen kirjeet Ep. 204 ja Ep. 223
Nunna Kristoduli: Hiljaisuuden kosketus (Minerva 2012, 136–137)
Anni Maria Laato: Matres Ecclesiae (Perussanoma 2011, 48–49)
Gregorios Nyssalainen: Sielusta ja ylösnousemuksesta. Keskusteluja Makrinan kanssa (Kirjapaja 2006)
Mary Stanislaus MacCarthy: A Saint among Saints. A Sketch of the Life of Saint Emmelia, Mother of St. Basil The Great (1885)