Psalmin aika

Hän vastaa minulle (Psalmi 3)

| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: obraz/Wikimedia Commons
Kuningas Daavid ikoni

Kuningas Daavid kirjoitti psalminsa joutuessaan pakenemaan kapinaan noussutta poikaansa Absalomia (2. Sam. 15:12˗14). Monet viholliset ahdistivat Daavidia sanoen, ettei hänen Jumalansa, joka lupasi hänelle kuninkuuden, voi pelastaa häntä.

Psalmissa kuvatun syvän ahdingon vuoksi kirkon opettajat toteavat tekstin puhuvan myös ihmiseksi syntyneen Jumalan Pojan ahdistuksesta, joka johtaa ristiltä ja haudasta ylösnousemuksen kunniaan. Daavid tulee osalliseksi Jumalan Pojan ahdistuksista Herraa seuratessaan.

Ahdistettu Daavid muistuttaa, että Herra on hänen kilpensä ja kunniansa. Jumala nostaa hänen päänsä pystyyn jättämättä häntä häpeään. Hän luottaa Jumalan armon lupauksiin suvustaan tulevasta luvatusta Messiaasta, Jumalan hyvien lupausten täyttymisestä, jonka Absalomin aikeet uhkasivat tuhota. Daavid huutaa avukseen Herraa ja luottaa siihen, että Jumala vastaa hänelle pyhältä vuoreltaan, jolla Messias hallitsee lopulta (Ps. 2).

Kirkon opettajat muistuttavat psalmin äärellä, että Jumala on kaikkien pyhiensä kunnia myös ahdistusten aikana. Siksi Daavid käy levolle ja nukkuu ja herätessään tietää, että Herra tukee ja suojelee häntä tulevana päivänä. Hän ei pelkää, vaikka hän olisi tuhansien vastustajien saartama.

Luottamuksessaan, joka ei silti säästä ahdistuksilta, Daavid huutaa Herraa avukseen ja pyytää Jumalaa pelastamaan hänet. Hän tietää, että apu tulee yksin Herralta, jolta hänen kansansa saa siunauksen. Jumalan armovoima ja laupeus on kaikkia koetuksia ja ahdistajan juonia suurempi.

Kirkon opetusperinteessä psalmi on myös kuvausta Jumalan kansan tulevasta kunniasta. Pyhä apostoli ja evankelista Johannes Teologi kuvaa, miten pelastetut huutavat suureen ääneen julki iloaan Jumalan valtakunnassa: ”Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!” (Ilm. 7:10) Näin vanhan liiton pyhien ylistys kietoutuu yhteen uuden liiton pyhien kanssa suureksi Jumalan ylistyksen lakkaamattomaksi kuoroksi luvatun Messiaan, Kristuksen tähden.

Psalmin pelastuksen ja Pelastajan teemaa korostaa, se, että hepreankielisessä tekstissä pelastusta tarkoittava verbi jeshua viittaa nimeen Jeesus (Ps. 3:9). Näin tämä tulkitaan Matteuksen evankeliumissa (Matt. 1:25). 

Kirkon ymmärryksen mukaan ahdistetut, Jumalaa etsivät ihmiset, eivät jää vastausta vaille, kun Jumalan aika koittaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen valtakunnassa.