Mooseksen lain määräystä noudattaen Maria ja Joosef toivat Jeesus-lapsen Herran eteen Jerusalemin temppeliin 40. päivänä syntymän jälkeen. ”Herran laissa sanotaan näin: 'Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa'.” (Luuk. 2: 23-24.)
Temppelissä oli paikalla hurskas ja lakia noudattava Simeon, joka odotti Messiasta. Pyhän Hengen johdatuksesta hän tunnisti lapsen. Vanhurskaan Simeonin lausuma rukous luetaan jokaisessa ehtoopalveluksessa: ”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka loistaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.” (Luuk 2:29−32)
Simeonin sanat julistivat vertauskuvien ja Vanhan testamentin ajan olevan ohi, ja täyttymyksen ajan olevan käsillä. Tätä juhlaa kutsutaan myös kohtaamiseksi, mikä näkyy juhlan ikonissa. Kristuksen ja Simeonin persoonissa kohtaavat sekä vanha että uusi liitto. Kristus, uuden liiton toteuttaja, täyttää myös kaikki vanhan liiton määräykset, johon temppeliin tuominen ja uhraaminen perustuivat.
Simeon profetoi Maria-äidille, että hän saa kokea suuren surun esikoisensa puolesta: ”Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä.” (Luuk. 2:34-35)
Temppelissä oli paikalla myös naisprofeetta Hanna Asserin heimosta. Leski palveli Jumalaa paastoten ja rukoillen temppelissä yötä päivää. Pyhän Hengen vaikutuksesta profeetta Hanna tunnisti Jeesuksen ja alkoi ylistää Jumalaa ja puhua lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Temppeliintuomisen ja kohtaamisen jälkeen evankeliumissa kerrotaan: ”Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin. Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä.”
Juhlan liturginen väri on Marian juhlien mukaisesti sininen. Juhlan troparissa lauletaan: ”Iloitse, armoitettu Jumalansynnyttäjä Neitsyt, sillä sinusta koitti vanhurskauden Aurinko, Kristus meidän Jumalamme, joka valaisee ne, jotka pimeydessä ovat. Riemuitse sinäkin hurskas vanhus, sylissäsi meidän sielujemme Vapahtaja, joka on antanut meille ylösnousemuksen.”
Vanhurskasta Simeonia, Herran vastaanottajaa ja naisprofeetta Hannaa muistetaan juhlan jälkeisenä päivänä 3. helmikuuta.
Herran temppeliintuomisen juhlaa on vietetty Jerusalemissa 300-luvulta lähtien. Juhlan vietto levisi kaikkialle maailmaan. Juhla on yksi ortodoksisen kirkon suurista juhlista, ja se on samalla kansainvälinen ortodoksisten nuorten päivä.
Herran temppeliintuomisen juhlasta voi lukea lisää Luukkaan evankeliumista (Luuk. 2:22–40).
Artikkeli on julkaistu alun perin Suomen ortodoksisen kirkon ort.fi-sivuilla. Ajattoman sisältönsä vuoksi se sopii luettavaksi vuosittain Herran temppeliintuomisen juhlan aikoihin. (Em. lisäys tehty 29.1.2024 klo 11:10)