Maanantai 8.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon maanantai.
(Matt. 16:1–6)
Evankeliumissa Jeesuksen luo tulee oppineita, jotka haluavat koetella häntä, ja pyytävät häneltä merkkiä taivaasta. Jeesus sanoo, että he osaavat lukea taivaalta eri säätiloja, mutta eivät aikojen merkkejä. Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka heille annetaan, on Joonan merkki. Sitten Jeesus jättää heidät ja lähtee pois.
Vastarannalle saavuttuaan opetuslapset huomaavat, että he olivat unohtaneet varata leipää mukaansa. Jeesus kehottaa heitä varomaan oppineiden hapatetta.
***
Jeesuksen vastustajat olivat jälleen liikkeellä. He etsivät sopivaa syytä häntä vastaan. Siksi heidän kysymyksensä ei ollut vilpitön.
Jeesus kuitenkin vastaa heille ja sanoo kelvottoman sukupolven vaativan merkkejä. He saavat kuitenkin vain Joonan merkin. Vanhan testamentin kertomuksessa Joona oli kolme päivää kalan vatsassa esikuvana Kristuksen ylösnousemuksesta.
Hyvätkään perustelut Jumalan olemassaolosta tai hänen ihmisrakkaudestaan eivät vakuuta, ellei ihmisellä ole halua muuttaa asennettaan. Usko Jeesuksen syntyy ja vahvistuu ylösnousemusanoman salaisuuden äärellä, joka toisille on pahennus, toisille hullutus.
Tiistai 9.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon tiistai.
(Matt. 16:6–12)
Evankeliumissa Jeesus kehottaa opetuslapsiaan varomaan oppineiden hapatetta, mutta he puhuvat unohtaneensa ottaa leipää mukaansa. Jeesus näkee sen ja nuhtelee heitä vähäuskoisiksi ja ihmettelee, eivätkö he vieläkään ymmärrä. Sitten hän kysyy, eivätkö he muista niitä viittä leipää, joista riitti viidelletuhannelle, ja joista jäi vielä monta korillista yli, tai seitsemää leipää, joista riitti neljälletuhannelle. Jeesus ihmettelee, miksi he eivät ymmärrä, ettei hän puhunut heille leivistä, vaan oppineiden hapatteesta. Silloin he käsittävät, ettei Jeesus tarkoittanut leipätaikinan hapatetta, vaan hurskaina pidettyjen oppineiden opetusta.
***
Opetuslapset olivat hitaita ymmärtämään Jeesuksen opetusta ja kiinnittivät huomionsa ajallisiin. Siksi Jeesus muistutti heitä viiden leivän ihmeestä ja kiinnitti huomion taivaallisiin.
Jeesus kykeni moninkertaistamaan leivän. Hänen hapatteensa oli uutta elämää synnyttävää. Oppineiden hapate oli kuitenkin vanhaa, pilalle mennyttä, koska he eivät tunteneet Jumalan tahtoa.
Jeesuksen sanat kehottavat myös meitä etsimään elämän leipää, joka ruokkii ihmiset eikä kiinnittämään huomiota toissijaisiin asioihin. Perinne, joka kirkolle on uskottu, on tarkoitettu uuden elämän lahjaksi, ei sen tukahduttajaksi. Siksi kirkossa tarvitaan ykseydessä syntynyttä arvostelukykyä.
Keskiviikko 10.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon keskiviikko.
(Matt. 16:20–24)
Evankeliumissa Jeesus kieltää opetuslapsiaan kertomasta kenellekään, että hän on Messias. Tästä lähtien hän alkaa kertomaan heille kärsimyksistään kansan hallitsijoiden ja oppineiden käsissä Jerusalemissa. Hänet surmataan, mutta hän nousee ylös kolmantena päivänä.
Pietari nuhtelee Jeesusta sanoen, ettei sellaista saa Jumalan nimessä tapahtua Herralle. Jeesus kääntyy pois ja kehottaa Saatanaa, joka tahtoo saada hänet lankeamaan, menemään pois. Pietarin ajatukset eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä.
Sitten Jeesus sanoo opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”
***
Jumalan ihmisrakkauden koko täyteys lepää kahden erityisen asian, Kristuksen ristin ja ylösnousemuksen, varassa. Tämä on myös kirkon olemassaolon perusta.
Jeesuksen sanat kuullessaan Pietari ajatteli ihmisten tavoin. Hän ei vielä käsittänyt Jumalan laupeuden suuruutta ja Jeesuksen ristin ja ylösnousemuksen välttämättömyyttä.
Uskon lahja kutsuu jokaista, joka tahtoo seurata Jeesusta, ottamaan oman ristinsä ja seuraamaan Herraa. Jokaisella on oma erityinen kilvoitustie. Niistä jokainen johtaa Vapahtajan luo.
Torstai 11.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon torstai.
(Matt. 16:24–28)
Evankeliumissa Herra kertoo opetuslapsilleen, miten jokaisen, joka tahtoo seurata häntä, on kiellettävä itsensä, otettava ristinsä ja seurattava häntä. Joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta elämänsä kadottanut löytää sen. Ihmistä ei hyödytä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta menettäisi sielunsa. Ihmisen Poika maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa.
Tämän kerrottuaan Jeesus sanoo, että opetuslasten joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, kuinka Ihmisen Poika tulee valtakuntansa Kuninkaana.
***
Ristin tien seuraaminen kutsuu kadottamaan, jotta voisi löytää. Tavoittelemalla pelkästään tämän maailman asioita voi menettää sielunsa.
Luopumalla vääristä pyrkimyksistään voi sen sijaan löytää tien Jumalan valtakuntaan. Tällaista tietä ovat kulkeneet lukuisat pyhät ihmiset.
Kuten Jeesus kertoo opetuslapsilleen, Jumalan valtakunta on jo lähellä. Täyttymyksen aika alkoi ristin ja ylösnousemuksen jälkeen, ja se toteutuu kirkossa. Mahdollisuus löytää ja päästä perille saakka on jokaisen ihmisen ulottuvilla.
Perjantai 12.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon perjantai.
(Matt. 17:10–18)
Evankeliumissa opetuslapset kysyvät, miksi kansan opettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin. Jeesus kertoo, että Elia tulee ja laittaa kaiken kohdalleen: itseasiassa hän on jo tullut, mutta ihmiset eivät tunteneet häntä ja tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin he tekevät Ihmisen Pojalle. Opetuslapset ymmärtävät, että Jeesus tarkoitti Elialla Johannes Kastajaa.
Pian Jeesuksen eteen polvistuu mies anoen Herraa armahtamaan poikaansa, joka kärsi kuunvaihetaudista, ja jota opetuslapset eivät olleet osanneet auttaa. Jeesus kutsuu aikansa sukupolvea vähäuskoiseksi ja kieroutuneeksi, ja ihmettelee, kuinka kauan hänen olisi vielä oltava heidän luonaan. Sitten hän kehottaa tuomaan pojan luokseen ja käskee pahaa henkeä poistumaan. Poika paranee.
***
Keskustelu Eliasta liittyi Vanhan testamentin lupauksiin, jotka täyttyivät Johannes Kastajan toiminnassa. Kuten Johannes, myös Ihmisen Poika, ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika, surmattaisiin.
Jeesuksen parantamisihme vastaa käytännössä kysymyksiin Jeesuksen persoonasta. Teollaan hän osoitti alkuperänsä.
Jeesus ei käy keskustelua sairauden syystä eikä nuhtele sairasta, vaan pahaa henkeä. Jeesuksen tunnusteko osoitti, ettei Jumala ole etäinen vaan ihmisiä rakastava. Tämä ei tarkoita kaiken sairauden ja pahuuden kukistumista vielä, mutta antaa toivoa sen ajan koittamisesta. Vapahtaja on lähellä kaikissa koetuksissa.
Lauantai 13.7.2024. Matteuksen kahdeksannen viikon lauantai.
(Matt. 12:30–37)
Evankeliumissa Jeesus sanoo sen, joka ei ole hänen puolellaan, olevan häntä vastaan. Samoin se, joka ei hänen kanssaan kokoa, hajottaa. Jokainen synti ja vastustus Ihmisen Poikaa vastaan annetaan ihmiselle anteeksi – lukuun ottamatta Pyhän Hengen herjaamista.
Hyvä puu kantaa hyvää hedelmää, huono huonoa, sillä puu tunnetaan hedelmästään. Jeesuksen vastustajien puhe ei voi olla hyvää, koska he ovat itse pahoja. Suu puhuu sitä, mitä sydän on täynnä. Ihminen tuo esiin sydämensä varastosta joko hyvää tai pahaa sen mukaan, mitä hän on. Jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tehtävä tiliä tuomiopäivänä. Ihminen julistetaan sanojensa perusteella joka syyttömäksi tai tuomitaan syylliseksi.
***
Hieman aiemmin oppineet väittivät Jeesuksen ajavan pahoja henkiä pois paholaisen voimalla. Jeesus suuntaa sanansa Pyhän Hengen pilkkaamisesta heille, joilla oli runsaasti tietoa Jumalasta, ja jotka tahtoivat päästä Jeesuksesta eroon väittäen Hengen tekoja pahan työksi.
Kääntyminen oli silti mahdollista myös Jeesuksen vastustajille, elleivät he kulkeneet liian etäälle. Jeesuksen sanat kutsuvat sydämen asenteiden muutokseen.
Puhdassydämiset puhuvat Jumalan hyvistä teoista. Muutos kohti parempaa, eli katumus, on mahdollista Vapahtajan yhteydessä.
Sunnuntai 14.7.2024. Matteuksen kahdeksas sunnuntai. Kahdeksas helluntain jälkeinen sunnuntai.
Liturgiassa
(Matt. 14:14–22)
Jeesus kehottaa opetuslapsia ruokkimaan suuren väkijoukon, joka oli tullut kuuntelemaan häntä. Jeesuksen oppilailla on kuitenkin vain viisi leipää ja kaksi kalaa. Silloin Jeesus käskee ihmisiä asettumaan nurmelle, lausuu kiitosrukouksen ja murtaa leivät. Opetuslapset jakavat palat kansalle. Ruoka riittää tuhansille.
***
Jeesus antoi apostoleilleen tehtävän ruokkia. He jakoivat omastaan sen, minkä Jeesus siunasi ja enensi. Kirkon kutsumus maailmassa on ravita Jeesusta etsimään tulleet ihmiset hengellisesti, mutta tarjota myös ravintoa nälkäisille ja apua ahdistetuille. Nämä asiat kulkevat käsi kädessä.
Yksittäisten kristittyjen voimavarat voivat olla pienet. Moninkertaistumisen ja toisille jakamisen ihme tapahtuu, kun pienetkin lahjat annetaan Jeesuksen siunattaviksi.
Kirkossa ja kodeissamme siunaamme rukoillen ja ristinmerkillä kaiken saamamme hyvän, jotta voimme jakaa siitä toisille. Kokoontuessamme kirkkoon meitä ruokkivat Vapahtajan sanat, pyhä ehtoollinen ja keskinäinen yhteys. Tästä yhteydestä kasvaa diakonia, toisten auttaminen.