Maanantai 9.9.2024
Matteuksen seitsemännentoista viikon maanantai
Jumalansynnyttäjän syntymän jälkijuhla
(Mark. 10:46–52)
Evankeliumissa Jeesus kohtaa sokean kerjäläisen Bartimaioksen, Timaioksen pojan. Kun hän kuulee, että ohikulkija on Jeesus Nasaretilainen, hän alkaa huutaa: ”Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!” Muut käskevät miestä vaikenemaan, mutta tämä huutaa entistä kovemmin. Jeesus pysähtyy ja kehottaa hakemaan miehen luokseen. Jeesus kysyy, mitä hän toivoi. Mies pyytää, että saisi jälleen näkönsä. Jeesus sanoo: ”Mene, uskosi on pelastanut sinut.” Mies paranee täysin ja lähtee kulkemaan Jeesuksen mukana.
***
Kirkon opettajat eivät pidä sokean parantamista ainoastaan fyysisen ja ajallisen vamman korjaamisena, vaan myös langennen ihmisyyden parantamisena.
Jeesuksen puoleen kääntyminen, kohtaaminen hänen kanssaan, avasi silmät. Tämä tapahtui Herran sanojen voimasta.
Jeesus paransi myös hengellisen sokeuden, ja mies lähti seuraamaan Herraa. Tälle uskon matkalle Jeesus kutsuu myös meitä, jotka olemme osallisia langenneesta ihmisyydestä. Siksi anomme Vapahtajan sanaa odottaen: Herra, armahda minua!
(Teksti on sama kuin Luukkaan viidennetoista viikon maanantain evankeliumi.)
Tiistai 10.9.2024
Matteuksen seitsemännentoista viikon tiistai
Jumalansynnyttäjän syntymän jälkijuhla
Pyhän ristin ylentämisen esijuhla
(Mark. 11:11‒23)
Evankeliumissa Jeesus saapuu Jerusalemin temppeliin ja katselee kaikkea siellä. Hän palaa opetuslapsineen Betaniaan, koska on myöhä. Aamulla Jeesus lähtee Betaniasta ja etsii nälissään hedelmää viikunapuusta, mutta kiroaa sen, koska se on hedelmätön.
Jerusalemissa Jeesus ajaa myyjät ja ostajat pois temppelistä ja kaataa rahanvaihtajien ja kyyhkysenmyyjien pöydät antamatta kantaa tavaroita temppelialueen kautta. Hän sanoo: ”Eikö ole kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva kaikille kansoille rukouksen huone’? Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan.” Oppineet pohtivat Jeesuksen pois raivaamista, mutta pelkäävät ihmisten reaktioita.
Aamuvarhaisella opetuslapset näkevät viikunapuun kuivettuneen. Jeesus kehottaa heitä uskomaan Jumalaan: jos joku käskee vuorta paiskautumaan mereen, se tapahtuu, jos hän epäilemättä uskoo niin tapahtuvan.
***
Hedelmättömän viikunapuun kuivettaminen liittyy tekstin jatkoon, sillä ihmiset tekivät Jumalan temppelistä paikan omien pyyteidensä toteuttamiseen. Heistä oli tullut hedelmättömiä. Se näkyi siinä, että he unohtivat temppelin Herran.
Tästä syystä Jeesus kaataa vilpillisen uskon kaupustelijoiden pöydät. Opetuslapsiaan Jeesus kehottaa säilyttämään luottamuksen Jumalaan, kantamaan hedelmää.
Liioitteleva vertauskuva vuoren siirtämisestä mereen uskon voimalla kuvaa sitä, että Herraan luottava ja turvaava ihminen voittaa paljon. Jeesus kutsuu meitä tulemaan hänen eteensä rukoillen ja kantaen uskon luottamuksen hedelmiä.
(Teksti on sama kuin Matteuksen viidennentoista viikon tiistaina. Varsinaisesti tänään luetaan Pyhän ristin ylentämisen esijuhlaan liittyen Luuk. 3:23–4:1, joka luetaan myös Luukkaan ensimmäisen viikon tiistaina ja muutama päivä myöhemmin ristin ylentämisen jälkijuhlan aikaan 17.9.)
Keskiviikko 11.9.2024
Matteuksen seitsemännentoista viikon keskiviikko
(Mark. 11:22‒26)
Evankeliumissa Jeesus kehottaa uskomaan Jumalaan. Jos joku uskoen käskee vuorta heittäytymään mereen, niin tapahtuu, jos hän ei epäile sydämessään. Sen vuoksi se, mitä opetuslapset rukouksessa pyytävät uskoen jo saaneensa sen, on heidän. Kun he seisovat rukoilemassa, heidän tulee antaa anteeksi kaikki, mitä heillä on toista vastaan, sillä silloin myös taivaallinen Isä antaa heille anteeksi. Jos he eivät anna anteeksi, myöskään taivaallinen Isä ei anna anteeksi heidän rikkomuksiaan.
***
Liioitteleva vertauskuva vuoren heittäytymisestä mereen uskon voimalla kuvaa uskon tärkeyttä. Rukoileminen on luonteeltaan uskon todeksi elämistä.
Jeesus sanoo tämän rohkaisten, sillä hän tietää ihmisten heikkouden ja epäilykset. Toimiva rukouselämä, sydämessä tapahtuva Jumalan edessä seisominen, saa voimansa anteeksiantamuksesta.
Rukouksen maailma alkaa avautua, kun annamme anteeksi toisille ja koemme itse Jumalan anteeksiantamuksen voiman. Rukous onkin ihmisiä rakastavan Jumalan kanssa kuljettava hengellisen kasvun matka kohti luomatonta, ikuista Valoa.
(Teksti on sama kuin Matteuksen viidennentoista viikon keskiviikon evankeliumi. Tämä teksti luetaan myös suuren paaston ensimmäisen viikon keskiviikkona yhdessä Matt. 7:7‒8 kanssa.)
Torstai 12.9.2024
Matteuksen seitsemännentoista viikon torstai
Jumalansynnyttäjän syntymän jälkijuhla
(Mark. 11:27‒33)
Evankeliumissa Jeesus saapuu Jerusalemin temppeliin, jossa oppineet ja kansan vanhimmat kysyvät, millä valtuuksilla hän toimii ja kuka on hänet valtuuttanut. Jeesus lupaa vastata heille, jos he vastaavat ensin hänen kysymykseensä: ”Oliko Johanneksen kaste peräisin taivaasta vai ihmisistä?”
Oppineet neuvottelevat keskenään todeten, että jos he sanoisivat taivaasta, Jeesus ihmettelisi, miksi he eivät sitten uskoneet häntä. He eivät kuitenkaan uskalla sanoa sen olleen ihmisistä, koska pelkäsivät kansan reaktiota, sillä ihmiset pitivät Johannesta profeettana. Sen vuoksi he vastaavat, etteivät tienneet. Sen vuoksi Jeesus ei paljasta heille, millä valtuuksilla hän toimii.
***
Oppineilla oli paljon tietoa Jumalasta, mutta silti he eivät kyenneet tunnistamaan kuka Jeesus oli tai edes sitä, miksi Johannes Kastaja saapui Herran edellä. Jumalan valtakunnan salaisuus ei avautunut heille.
Jeesus ei pakota heitä astumaan sisälle taivasten valtakuntaan eikä siksi kerro heille itsestään enempää. Taivasten valtakunta avataan niille, jotka ottavat hänet vastaan avoimin mielin toisia pelkäämättä.
Monet uskoon liittyvät kysymykset saavat vastuksensa vasta, kun suostumme uskomaan ja seuraamaan Herraa. Yhteys Jumalan on koettava, ei pelkkä ajatuksissa pohdiskeltava totuus. Siksi kirkko kehottaa tulemaan yhteyteensä ja kokemaan kaiken itse.
(Teksti on sama kuin Luukkaan viidennentoista viikon torstain evankeliumi.)
Perjantai 13.9.2024
Matteuksen seitsemännentoista viikon perjantai
Kunniallisen ristin ylentämisen esijuhla
(Mark. 12:1‒12)
Evankeliumissa Jeesus kertoo vertauksen miehestä, joka istutti ja rakensi viinitarhan, jonka hän vuokrasi viljelijöille. Sitten hän muutti pois maasta. Myöhemmin mies lähetti palvelijansa perimään osan sadosta. Vuokraviljelijät pieksivät palvelijat, joitakin he tappoivat. Lopulta he surmasivat tarhan omistajan pojan kuvitellen saavansa tilan näin haltuunsa. Siksi viinitarhan omistaja ottaisi viljelijät hengiltä ja antaisi tilan toisille. Siihen viittaa myös Jesajan sana, jonka mukaan kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.
Kansan oppineet haluavat ottaa Jeesuksen kiinni, sillä he ymmärsivät sanojen viittavan heihin, mutta pelkäävät kansan reaktiota.
***
Jeesus varoittaa aikansa oppineita eksymästä ja kehottaa kuuntelemaan profeettojen ilmoitusta luvatusta Vapahtajasta.
Jeesuksen sanat ovat neuvon sanoja myös meille, ettemme oman järkeilymme takia eksyisi pois hänen yhteydestään.
Oppineet eivät tahtoneet ottaa Jeesusta vastaan. Myös meillä voi olla erilaisia syitä, jotka estävät kääntymästä ja seuraamasta Herraa. Uusi elämä avautuu, kun ylitämme nämä esteet Vapahtajan laupeuden avulla.
(Teksti on sama kuin Matteuksen viidennentoista viikon perjantain evankeliumi.)
Lauantai 14.9.2024
Kunniallisen ja Eläväksi tekevän Ristin ylentäminen
(Joh. 19:6–11, 13–20, 25–35)
Evankeliumissa ylipapit ja kansanjoukko alkavat vaatimaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista väittäen, että hän on ansainnut kuoleman sanoessaan olevansa Jumalan Poika. Jeesus ei suostu kertomaan Pilatukselle, mistä hän on lähtöisin, vaikka voisi päästä vapaaksi. Jeesus tuomitaan, ja hän kantaa itse ristinsä Golgatalle, missä siihen laitetaan päällekirjoitus. Äitinsä Jeesus jättää rakkaimman opetuslapsensa huomaan. Kun Jeesuksen kylki lävistetään, siitä vuotaa verta ja vettä. Tämä on kirjoitettu, evankelista Johannes toteaa, että tekin uskoisitte.
***
Ristin ylentämisen juhlaa vietetään Herran ristin pyhäinjäännösten löytämisen muistoksi. Ristin löydettiin Jerusalemista raunioista 400-luvulla. Ristin jäännösten kautta alkoi tapahtua monia ihmeitä. Jerusalemiin persialaisten ryöstämä risti palautui uudelleen 700-luvulla.
Risti on Jumalan rakkauden ilmoitus. Ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Jeesus vapautti meidät kuoleman vallasta. Kirkko julistaa Vapahtajan rististä siksi, että meissä syntyisi ja vahvistuisi usko ja uskon mukainen elämä.
Tästä syystä kirkko, apostolisen uskon jatkumo, ylistää ristillä kärsinyttä Vapahtajaa ja kunnioittaa eläväksi tekevää ristiä. Ristin luota alkaa uusi ja ikuinen elämä. Herran risti julistaa kääntymyksen ja uuden alun mahdollisuutta.
Sunnuntai 15.9.2024
Pyhän ristin ylentämisen jälkeinen sunnuntai
Ristin ylentämisen jälkijuhla
(Mark 8:34‒9:1)
Evankeliumissa Jeesus kutsuu niitä, jotka tahtovat seurata häntä, kieltämään itsensä, ottamaan ristinsä ja lähtemään matkaan. Jokainen, joka kadottaa elämänsä hänen ja evankeliumin tähden, pelastaa sen. Sielunsa menettämällä kukaan ei voita mitään. Siksi kenenkään ei pidä hävetä Ihmisen Poikaa, ettei joutuisi itse häpeään.
***
Oman ristin kantaminen muistuttaa paitsi Kristuksen kantamasta rististä meidän tähtemme, myös murheiden, vaikeuksien, koettelemusten ja sairauden taakkojen tuomasta rististä, joita kannamme Jeesusta seuraten.
Kaikkein suurinta Jeesuksen seuraamisen ristiä ovat kantaneet pyhät marttyyrit ja tunnustajat. He muistuttavat, että kristittynä oleminen merkitsee Jeesuksen seuraamista riippumatta siitä, mitä elämä tuo eteemme.
Jokainen omaa ristiään kantava ja Jeesusta seuraava ihminen on jo voittanut, vaikka on hyvä muistaa, että matka on yhä kesken. Vapahtaja on kanssamme kaikissa elämänvaiheissa ja koetuksissa.
(Sama teksti luetaan suureen paastoon liittyen ristin kumartamisen sunnuntaina.)