Minisaarna

Minisaarnat 9.–15.12.2024: Hyvän tekeminen täyttää kaikki käskyt

Minisaarnat on laatinut isä Marko Mäkinen.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Vlada Wahlstén
Lucia-ikoni-analogilla-vaakakuva-

Maanantai 9.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon maanantai

Viikonpäivän teksti

(Mark. 8:11‒21)

Evankeliumissa oppineet haluavat väitellä Jeesuksen kanssa ja pyytävät häneltä merkkiä taivaasta. Jeesus sanoo, ettei tälle sukupolvelle anneta merkkiä ja lähtee veneellä järven vastarannalle.

Opetuslapset olivat varanneet mukaan ainoastaan yhden leivän. Jeesus puhuttelee heitä ja kehottaa varomaan oppineiden ja Herodeksen hapatetta, mutta opetuslapset puhelivat vain siitä, ettei heillä ollut leipää. Silloin Jeesus kysyy, onko heidän sydämensä paatunut. Jeesus muistuttaa heitä, miten hän enensi viisi leipää viidelletuhannelle ihmiselle niin, että siitä jäi yli kaksitoista vakallista ja jakoi seitsemän leipää neljälletuhannelle niin, että siitä jäi yli seitsemän vakallista. Sitten hän kysyy: ”Ettekö vieläkään käsitä?”

***

Jeesus ei suostu antamaan oppineille merkkiä taivaasta. He etsivät merkkejä, mutta eivät uskoneet, kun Vapahtaja tuli heidän luokseen.

Myös opetuslasten oli vaikea aluksi käsittää, kuka Jeesus on, vaikka he olivat nähneet lukuisat tunnusteot. Jeesus kehottaa heitä varomaan oppineiden ja kuningas Herodeksen hapatetta.

Hapate kuvaa asennetta, joka johti lopulta Jeesuksen torjumiseen ja surmaamiseen. Herra kutsuu meitä sen sijaan muuttumaan sisimmästämme ja uskomaan ja luottamaan häneen.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 10.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon tiistai

(Mark. 8:22‒26)

Evankeliumissa Jeesuksen luo tuodaan sokea mies, jotta hän koskettaisi tätä. Jeesus taluttaa miehen Betsaidan ulkopuolelle, sylkäisee tämän silmiin, panee kätensä hänen päälleen ja kysyy, näkikö mies mitään. Hän kertoo näkevänsä, mutta hämärästi. Jeesus laittaa kätensä uudestaan miehen silmille. Silloin hän alkaa nähdä selkeästi. Jeesus lähettää miehen kotiinsa ja sanoo, ettei tämä saa poiketa kylään eikä kertoa tapahtuneesta kenellekään.

***
Jotkut kirkkoisistä pitävät Jeesuksen tunnustekoa kasteen ja muiden sakramenttien, pyhien mysteerien esikuvana, koska silloin alamme nähdä vähitellen paremmin ja paranemme hengellisesti.

Jeesus koskettaa halveksittua ja antaa hänelle uuden alun mahdollisuuden. Jumalan Pojan salaisen teon vuoksi kotiin palaa muuttunut mies.

Myös meitä kutsutaan palaamaan kotiin, Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteyteen. Salassa, ihmisen sisimmässä tapahtuvan Vapahtajan kosketuksen seurauksena alkaa ja kasvaa uudenlainen elämä

(Tämä raamatunlukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Keskiviikko 11.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon keskiviikko

(Mark. 8:30‒34)

Evankeliumissa Jeesus varoittaa kertomasta, että hän on Kristus, luvattu Messias. Jeesus kertoo edeltä, miten hänet surmataan ja miten hän nousee kolmantena päivänä kuolleista. Silloin Pietari vetää Jeesuksen erilleen ja nuhtelee häntä. Jeesus katsoo opetuslapsiinsa ja sanoo ankarasti Pietarille: ”Väisty itseltäni, Saatana! Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!”

Jeesus kutsuu luokseen väkijoukon ja sanoo heille: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”

***

Opetuslapsien oli vaikea ymmärtää miten luvattu Messias voisi kärsiä, kuolla ja nousta kuolleista. Jeesus nuhtelee Pietaria ankarasti, sillä risti ja ylösnousemus on Jumalan Pojan ihmiseksi tulemisen tarkoitus.

Joidenkin pyhien ihmisten esimerkki kertoo, että ristiinnaulitun Herran seuraaminen voi merkitä kärsimystä ja kuolemaa, marttyyriutta.

Joidenkin toisten pyhien esimerkki kertoo, että Jeesuksen seuraaminen voi olla myös elämän koetuksien ja vaikeuksien kärsivällistä kantamista, veretöntä marttyyriutta. Näin jokaisella on oma polkunsa Jumalan luo.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Torstai 12.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon torstai

(Mark. 9:10‒15)

Evankeliumissa kolme opetuslasta pohtii keskenään, mitä Jeesuksen opetus kuolleista nousemisesta saattoi merkitä. He tiedustelevat Jeesukselta pitikö paikkaansa lainopettajien sana, jonka mukaan Elia tulee ensin. Jeesus toteaa, että Elia tulee ensin ja laittaa kaiken kohdalleen. Sitten hän kysyy: ”Mutta miksi sitten on kirjoitettu, että Ihmisen Poika joutuu paljon kärsimään ja kokemaan halveksuntaa?” Sitten Jeesus kertoo Elian jo tulleen: ihmiset tekivät hänelle mitä tahtoivat, kuten Kirjoituksissa on sanottu.

Tämän jälkeen he palaavat yhdessä muiden opetuslasten luo ja näkevät suuren väkijoukon ja lainopettajien väittelevän heidän kanssaan. Ihmiset rientävät Jeesuksen luokse.

***

Jeesus kertoo oppilailleen, että hänen Edelläkävijänsä Johannes on jo tullut, mihin profeettojen lupaus Eliasta viittaa. Ihmiset kohtelivat häntä kuten tahtoivat.

Johannes asetti kaiken kohdalleen Jeesuksen julistustyötä varten. Siitä huolimatta Ihmisen Pojan täytyi kärsiä ja joutua halveksituksi. Hänkin joutui ihmisten riepoteltavaksi.

Kaiken kohdalleen saattaminen merkitsee sekä Johannes Edelläkävijän että Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa. Johannes kuoli Kristuksen tähden, Kristus kuoli koko maailman puolesta, meidän tähtemme. Hänen yhteydessään elämämme asettuu kohdalleen.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Perjantai 13.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon perjantai

(Mark. 9:33‒41)

Evankeliumissa Jeesus kysyy opetuslapsiltaan, mitä he olivat matkalla kotiin Kapernaumiin keskustelleet. He vaikenevat, koska olivat väitelleet siitä, kuka heistä on suurin. Jeesus sanoo: ”Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija.” Sitten hän ottaa syliinsä lapsen ja kertoo, jokaisen, joka ottaa luokseen yhdenkään tällaisen lapsen, ottaa luokseen hänet ja hänen lähettäjänsä.

Silloin Johannes kertoo, että he olivat nähneet erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos Jeesuksen nimessä: he olivat estelleet, koska mies ei kuulunut opetuslasten joukkoon. Jeesus sanoo, ettei heidän pidä estellä, sillä yksikään, joka tekee voimateon hänen nimessään, ei voi heti puhua hänestä pahaa. Se, joka ei ole heitä vastaan, on heidän puolellaan. Kukaan, joka antaa heille maljallisen vettä siksi, että he ovat Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille.

***

Osa opetuslapsista oli kokenut Jeesuksen seurassa ihmeellisiä asioista. Opetuslapset alkoivat kiistellä, kuka heistä on suurin.

Jeesus muistuttaa, että suurin on toisten palvelija. Tällainen ihminen ei väheksy pienimpiä eikä arvostele toisia heidän hyvistä teoistaan. Herra palkitsee nekin, jotka palvelevat opetuslapsia Jeesuksen nimen tähden.

Kirkko on laupeuden ja palvelun yhteisö eikä siihen sovi toisten halveksiminen, vähättely tai arvoasemista kiistely. Alkaessamme palvelemaan muutumme yhä enemmän Kristuksen palvelijoiksi ja löydämme arvokkaimman paikan elämässä.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 14.12.2024

Luukkaan kolmannentoista viikon lauantai

(Luuk. 14:1‒11)

Evankeliumissa Jeesus menee erään oppineen kotiin. Oppineet seuraavat tarkasti parantaisiko hän luokseen tulleen sairaan. Jeesus kysyy heiltä, onko sapattina lupa parantaa, mutta nämä eivät vastaa mitään. Jeesus parantaa miehen ja kertoo sitten, että kaivoon pudonnut ihminen tai eläin nostetaan sapattina ylös. Oppineet eivät kykene vastaamaan tähän mitään.

Jeesus huomaa, että vieraat pyrkivät aterialla parhaimmille paikoille. Hän kertoo vertasuksen siitä, ettei kannata asettua parhaalle paikalle. Isäntä saattaa näet siirtää hänet huonommalle paikalle, kun arvokkaampi vieras tulee taloon. Kun valitsee vaatimattoman sijan, isäntä voi pyytää siirtymään lähemmäs ja näin vieras saa suuremman kunnian toisten nähden. Näin se, joka korottaa itsensä, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, korotetaan.

***
Jeesus opettaa oppineille kaksi tärkeää opetusta palvelemisesta ja nöyryydestä.

Ensinnäkin hyvän tekeminen on aina luvallista ja suotavaa eikä siitä voi perääntyä uskonnollisten perinteiden verukkeilla. Hyvän tekeminen täyttää kaikki käskyt.

Toiseksi ihmisen on hyvä etsiä nöyryyttä ja palvella toisia etsimättä kunniasijoja. Näin löytyy suurempi ilo kuin mitä arvoasemat voivat koskaan antaa.

Sunnuntai 15.12.2024

30. helluntain jälkeinen sunnuntai

Liturgiassa

Pyhien esi-isien sunnuntai

(Luuk. 14:16–24)

Jeesuksen vertauksessa mies järjestää suuret pidot, mutta kutsutut eivät halua tulla eri tekosyihin vedoten. Isäntä käskee palvelijoitaan keräämään juhliin köyhiä ja raajarikkoja, sokeita ja rampoja kaupungin kaduilta ja toreilta. Kun tilaa vielä on, mukaan kutsutaan ihmisiä myös maanteiltä ja kylien kujilta. Kukaan alun perin kutsutuista ei pääse pitopöytään.

***

Vertaus kuvaa miten ne, joilla oli tietoa Jumalan valtakunnasta, torjuivat Jeesuksen. Pitopöytä avattiin köyhille ja kurjille, torien ja katujen ihmisille. Juhlaan kokoontui suuri joukko iloitsevia rikkinäisiä, epäonnistuneita, elämän kolhimia ja sairauden runtelemia ihmisiä.

Kirkko on olemukseltaan köyhien valtakunta, sairaiden parannus, epäonnistuneiden majatalo ja elämän särkemien lohdutus. Heihin verrattuna kutsuttujen joukossa ei ole koskaan ollut montaa viisaana pidettyä, vaikutusvaltaista tai jalosukuista.

Kirkon kruunu ovat särkyneet, pettyneet ja epäonnistuneet ihmiset, jotka Vapahtaja kutsuu pitopöytäänsä tehdäkseen heistä Jumalan palvelijoita. Missä on kirkko, jos tämä unohtuu? Joulun läheisyys kutsuu Kristuksen ja lähimmäisen luo.