Minisaarna

Minisaarnat 26.–31.8.2024: Vapahtaja kutsuu kestävyyteen aikakausien myllerryksissä

Isä Marko Mäkisen laatimat Minisaarnat ajalle 26.–31.8.2024.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Jyri Pitkänen
Ikoni ja järvi patriarkka Bartolomeoksen vierailulla Nuuksiossa 2023

Maanantai 26.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon maanantai.

(Mark. 5:24–34)

Evankeliumissa verenvuototaudista vuosia kärsinyt nainen, joka oli kuullut Jeesuksesta, päättää koskettaa salaa Jeesuksen viitan lievettä, jotta hän parantuisi. Kosketettuaan nainen paranee välittömästi.

Jeesus tunnistaa kosketuksen ja kysyy, kuka häntä kosketti, mutta opetuslapset ihmettelevät kysymystä, koska he olivat väentungoksen keskellä. Nainen vapisee pelosta, tulee Jeesuksen luo, heittäytyy maahan ja kertoo totuudenmukaisesti kaiken. Jeesus sanoo hänelle: ”Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa, sinä olet päässyt vaivastasi.”

***

Sairastava nainen kosketti Jeesusta luottamuksensa vuoksi, vaikka oli uskonnollisen lain mukaan epäpuhdas. Kirkossa monet ihmiset ovat kokeneet ihmeitä koskettuaan pyhiä ikoneja ja pyhäinjäännöksiä.

Jumalan Poikana Jeesus tunnisti mitä tapahtui. Nainen vapisi pelosta rikottuaan lain käskyä, mutta kertoi kaiken Jeesukselle.

Ajallinen ihme opettaa meitä uskomaan ja luottamaan Herraan. Ihmeet tapahtuvat Jumalan Pojan tahdon ja tietämyksen mukaan. Usko Herraan ja hänen kaikkitietävyyteensä tuo mukanaan suuren rauhan.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 27.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon tiistai.

(Mark. 6:1–7)

Evankeliumissa Jeesus saapuu opetuslapsineen kotikaupunkiinsa ja opettaa synagogassa. Ihmiset ihmettelevät, mistä tämä viisaus on peräisin ja mitä ovat hänen tekemänsä voimateot: hänhän oli rakennusmies, Marian Poika, Jaakobin, Juudaksen ja Simonin veli ja hänen sisarensa asuivat heidän keskuudessaan. Tästä syystä he torjuivat Jeesuksen.

Jeesus sanoo, ettei profeetta ole missään niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaisten parissa ja omassa kodissaan. Tästä syytä Jeesus ei voinut tehdä siellä montaakaan voimatekoa. Ihmisten epäusko hämmästytti Jeesusta.

Jeesus kulki opettaen kylästä kylään. Hän kutsui kaksitoista opetuslastaan, lähetti heidät matkaan kaksittain ja antoi heille vallan ajaa ihmisistä pahoja henkiä.

***
Nasaretissa Jeesusta pidettiin vain tavallisena puuseppänä. Epäusko, jota Jeesuskin ihmetteli, sumensi heidän mielensä.

Ilosanoma vietiin muihin kyliin, joissa ihmiset olivat vastaanottavaisempia. Jeesus lähetti myös opetuslapsensa ja valmensi heitä näin tulevaan lähetystehtävään.

Herra ihmettelee hänet torjuvaa epäuskoa. Evankeliumin mukainen usko voi olla horjuvaa, mutta saa anomaan apua Jeesukselta ja pysymään hänen yhteydessään kaikissa elämänvaiheissa. Tällainen usko on Herralle mieluista.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Keskiviikko 28.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon keskiviikko.

(Mark. 6:7–13)

Evankeliumissa Jeesus lähettää kaksitoista opetuslastaan matkaan kaksittain ja antaa heille vallan ajaa ihmisistä saastaisia henkiä. He eivät saa ottaa mukaansa muuta kuin sauvan, eivät leipää, laukkua, rahaa tai kahta paitaa. Mihin taloon he majoittuisivat, sinne heidän tulisi jäädä asumaan lähtöönsä saakka. Jos jossakin ei oteta heitä vastaan eikä heitä kuunnella, heidän pitää lähteä sieltä ja pudistaa pöly jaloistaan todisteeksi heitä vastaan. Sodoman ja Gomorran maa pääsisivät tuomiopäivänä helpommalla kuin sellainen kaupunki.

Opetuslapset lähtevät matkaan ja julistavat, että kaikkien tulee kääntyä. He karkottavat pahoja henkiä, voitelevat öljyllä sairaita ja parantavat heidät.

***
Jeesus valmentaa opetuslapsiaan apostolin tehtävään kansojen keskuudessa ja tuleviin koetuksiin. Apostolien sanoman torjuvat ihmiset ovat tuomiopäivänä huonommassa asemassa kuin paheelliset Sodoma ja Gomorra.

Apostolien esimerkin mukaan kirkon apostolista tehtävää hoitavat piispat, ja heidän kanssaan kaikki uskovat on kutsuttu kilvoittelemaan omaisuuteen kiintymättä.

Apostolien tavoin kirkko kutsuu meitä kääntymykseen ja toimittaaa sairaanvoitelun sakramenttia

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Torstai 29.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon torstai.

(Mark. 6:30–45)

Evankeliumissa apostolit kokoontuvat Jeesuksen luo ja kertovat mitä ovat tehneet ja opettaneet. Jeesus kutsuu heidät kanssaan yksinäiseen paikkaan lepäämään, mutta ihmiset seuraavat heitä sankoin joukoin. Jeesus säälii väkijoukkoa, koska he olivat kuin lammas ilman paimenta ja opettaa heitä.

Illan tultua Jeesus kehottaa opetuslapsia ruokkimaan kansanjoukon. Heillä oli kuitenkin vain viisi leipää ja kaksi kalaa eikä tarpeeksi rahaa ostaa ruokaa. Jeesus kehottaa jakamaan väen ruokakuntiin, ottaa leivät ja kalat ja lausuu kiitosrukouksen. Kaikki saavat syödä kyllikseen. Leiväntähteitä jää yli kaksitoista täyttä korillista. Myös kalaa jää yli, vaikka pelkästään miehiä oli läsnä viisituhatta.

***

Opetuslapset oppivat kertomaan asiansa Jeesukselle. Herra kutsuu heidät myös lepäämään.

Levosta ei tule tällä kertaa mitään, sillä Hyvä Paimen näki kansanjoukon olevan vailla paimenta. Jeesus ruokkii heidät ensin sanoillaan, sitten tunnusteollaan.

Kirkko on kutsuttu ruokkimaan sanoin ja laupeuden teoin. Sen, mitä meiltä puuttuu, voi Vapahtaja moninkertaistaa, kun luotamme häneen. Näin voimme kokea moninkertaistumisen ihmeen yhä uudestaan ja tulla Jumalan ihmeistä osallisiksi.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

(Johannes Edelläkävijän mestauksen muistoon liittyen luetaan Mark. 6:14‒30)

Perjantai 30.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon perjantai.

(Mark. 6:45–53)

Evankeliumissa Jeesus jää yksin vuorelle rukoilemaan opetuslasten matkatessa veneellä järven yli. Opetuslapsilla on vaikeuksia soutaa vastatuulessa.

Neljännen yövartion aikaan Jeesus kävelee vettä pitkin heidän luokseen. Opetuslapset huutavat pelosta, mutta Jeesus sanoo: ”Pysykää rauhallisina, minä tässä olen. Älkää pelätkö.” Jeesuksen astuessa veneeseen tuuli tyyntyy. Opetuslapset ovat hämmästyksestä suunniltaan, sillä edes leipien moninkertaistumisen ihme ei ollut avannut heidän silmiään: he olivat vielä sydämestään paatuneita.

***

Opetuslapset olivat jo lähteneet Jeesuksen matkaan. Silti heillä oli vaikeuksia ylittää sydämen paatumuksen esteet.

Jeesus osoittaa heille valtasuuruutensa. Hän kykenee ylittämään kaikki esteet ja vaikeudet. Tämän sisäistäminen vaati opetuslapsiltakin aikaa.

Vapahtaja on kärsivällinen myös meidän sydäntemme paatumuksen kanssa. Usko kasvaa ja vahvistuu, kun lähdemme Jeesuksen seuraan, pysymme hänen yhteydessään ja kuuntelemme hänen opetustaan. Tästä syystä meitä kutsutaan pysymään kirkon yhteydessä, Jeesuksen oppilaiden seurassa.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 31.8.2024. Matteuksen viidennentoista viikon lauantai.

(Matt. 24:1–13)

Evankeliumissa opetuslapset tulevat Jeesuksen luo haluten näyttää hänelle temppelin rakennuksia. Jeesus sanoo heille, että kaikki tämä revitään maahan jättämättä kiveä kiven päälle.

Öljymäellä opetuslapset tulevat Jeesuksen luo kysyen, milloin tämä tapahtuu ja mikä on merkkinä hänen tulostaan ja maailmanlopusta. Jeesus varoittaa, ettei heidän pidä antaa kenenkään eksyttää itseään, sillä monet tulevat esiintymään hänen nimellään sanoen olevansa Messias. He eksyttävät monia. Kun he kuulevat viestejä sodista, sen ei saa antaa pelästyttää. Niin täytyy käydä, mutta loppu ei ole vielä käsillä. Kansat nousevat toisiaan vastaan, tulee nälänhätää ja maanjäristyksiä. Tämä on synnytystuskien alkua.

He joutuvat ahtaalle ja monia heistä surmataan. Heitä vihataan Jeesuksen nimen tähden. Tällöin monet luopuvat, he kavaltavat ja vihaavat toisiaan. Monta väärää profeetta ilmaantuu, ja he eksyttävät monia. Laittomuuden lisääntyessä monien rakkaus kylmenee, mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu.

***

Kirkon synty merkitsi viimeisten aikojen alkua ja Jumalan lupausten täyttymyksen koittamista. Silti kaikki ei asetu kohdalleen hetkessä.

Jumalan valtakunnan aika koittaa monien synnytystuskien kautta. Opetuslapsille ja lukuisille pyhille ihmisille se on merkinnyt vainoa ja marttyyriutta.

Vapahtaja kutsuu kestävyyteen, uskollisuuteen ja rakkauden säilyttämiseen aikakausien myllerryksissä. Se, joka etsii näitä ja pysyy niissä vahvana Jumalan laupeuden avulla, pelastuu.