Minisaarna

Minisaarnat 21.–27.10.2024: Jeesus kehottaa meitä kokoamaan Hänen kanssaan, ei hajottamaan

Minisaarnat ajalle 21.–27.10.2024 on laatinut isä Marko Mäkinen.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Godong/Alamy
Kristus Pantokrator kattomosaiikki Libanonissa

Maanantai 21.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon maanantai

(Luuk. 10:22–24)

Evankeliumissa Jeesus kertoo, että Isä on antanut kaiken hänen haltuunsa. Vain Isä tietää, kuka Poika on. Ainoastaan Poika tietää, kuka Isä on, ja ne, joille Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

Opetuslapsilleen Jeesus kertoo, että autuaita, ikionnellisia, ovat ne, jotka näkevät mitä he näkevät. Monet kuninkaat ja profeetat ovat halunneet nähdä, mitä he näkevät ja kuulla, mitä he kuulevat, mutta eivät ole nähnet tai kuulleet.

***

Jumalan tunteminen on mahdollista Jumalan Pojan kautta. Hänellä on valta pelastaa.

Ihmisen todellinen onnellisuus rakentuu Jumalan tuntemisen perustalle. Todella onnelliset ihmiset seuraavat pyhien ihmisten viitoittamaa tietä.

Silloin vaikeuksien ja murheidenkin keskellä loistaa Jumalan laupeus ja armo ja niistä syntyvä kiitollisuus, hänen tuntemisensa lahja.

Tiistai 22.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon tiistai

(Luuk. 11:1–10)

Evankeliumissa eräs opetuslapsi pyytää Jeesusta opettamaan heitä rukoilemaan aivan kuten Johannes opetti omia oppilaitaan. Jeesus opettaa heille Isä meidän-rukouksen. Sitten hän kuvaa, miten joku heistä menee yöllä pyytämään ystävältään lainaksi kolmea leipää. Ystävä ei halua yön myöhäisyyden takia auttaa, mutta suostuu lopulta, koska toinen hellittämättä pyytää. Siten jokaiselle pyytävälle annetaan, etsivät löytävät ja kolkuttaville avataan.

***

Rukous kasvaa opettelemalla. Rukouselämän lähtökohtana on halu rukoilla. Sellaista halua osoitti evankeliumissa mainittu opetuslapsi.

Kirkon palvelukset ja valmiit rukoukset, kuten Isä meidän -rukous, kantavat hedelmää myös yksityisessä rukouselämässä.

Rukoillessamme meille avautuvat monet ovet, kun me anoen koputtelemme taivaan valtakunnan portteja. Jumala tuntee sydämemme ja tarpeemme: rukoileminen auttaa meitä näkemään asiat Jumalan tahdon mukaan.

Keskiviikko 23.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon keskiviikko

(Luuk. 11:9–13)

Evankeliumissa Herra kehottaa opetuslapsiaan pyytämään, niin heille annetaan, etsimään, niin he löytävät ja kolkuttamaan, niin heille avataan. Kukaan tuskin on sellainen isä, että antaa lapselleen käärmeen tämän pyytäessä kalaa tai skorpionin tämän pyytäessä kananmunaa. Jos kerran pahat ihmiset osaavat antaa lapsilleen kaikkea hyvää, voi heidän taivaallinen Isänsä antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä pyytävät.

***

Opetuksellaan Jeesus paljastaa, että rukouksen perustana on Jumalan hyvä tahto ihmisiä kohtaan.

Me lähestymme Jumalaa kiitoksin, murhein tai anomuksin emmekä ole aina varmoja, miten rukouksemme kuullaan.

Jumala on silti aina valmis antamaan hyviä lahjojaan, joita etsimme sielujemme pelastukseksi.

Jeesuksen sanat ja monien pyhien ihmisten esimerkki osoittaa, että Jumala haluaa vuodattaa rukouskilvoittelijoidensa ylle Pyhän Hengen armovoiman. Heistä on tullut aitoja ihmisiä, Jumalan kuvia ja kaltaisia rohkaisuksi meille, jotka olemme vielä matkalla.

Torstai 24.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon torstai

(Luuk. 11:14–23)

Evankeliumissa Jeesus ajaa mykästä miehestä pahan hengen, ja tämä alkaa puhua. Ihmiset hämmästyvät, mutta jotkut alkavat väittää, että hän karkottaa pahoja henkiä pääpaholaisen voimalla. Jotkut haluavat laittaa Jeesuksen koetukselle ja vaativat merkkiä taivaasta.

Jeesus tietää, mitä heillä on mielessä, ja sanoo, että jokainen valtakunta, joka taistelee itseään vastaan, tuhoutuu. Jos Saatana taistelee itseään vastaan, kuinka sen valtakunta voisi pysyä pystyssä? Jos hän ajaa pahoja henkiä pois paholaisen voimalla, kenen voimalla teikäläiset niitä karkottavat? Näin nämä tulevat heidän tuomareikseen. Jos hän, Jeesus sanoo, ajaa pahoja henkiä pois Jumalan sormella, silloin Jumalan valtakunta on tullut heidän luokseen. Väkevän miehen vartioidessa linnaansa omaisuus on turvassa, kunnes häntä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa.

Se, joka ei ole Jeesuksen puolella, on häntä vastaan, ja se, joka ei kokoa hänen kanssaan, hajottaa.

***

Jeesuksen ihmeteot saavat vastustajat syyttämään häntä paholaisen palvelijaksi, sillä he pitivät Jeesusta ja hänen arvovaltaansa uhkana.

Jeesuksen teot kuitenkin osoittivat, että Jumalan valtakunta oli nyt tullut jokaista ihmistä lähelle. Kaikki eivät vain tahtoneet hyväksyä sitä.

Jeesus kehottaa meitä olemaan hänen puolellaan ja kokoamaan hänen kanssaan sen sijaan, että hajottaisimme arvovallasta riidellen. Tämä on tärkeä muistutus koko kirkolle ja kaikille sen jäsenille.

Perjantai 25.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon perjantai

(Luuk. 11:23–26)

Evankeliumissa Jeesus kertoo, että se, joka ei ole hänen puolellaan, on häntä vastaan, ja se, joka ei kokoa hänen kanssaan, hajottaa. Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla etsien turhaan lepopaikkaa. Siksi se päättää palata kotiinsa. Löytäessään huoneensa lakaistuna ja järjestyksessä, se hakee seitsemän pahempaa henkeä. He tulevat sisään ja asettuvat sinne asumaan. Lopulta ihmisen tila on pahempi kuin alussa.

***

Jeesuksen opetus siitä, että tärkeää on hänen kanssaan rakentaa sen sijaan, että hajottaisi, sisältää varoituksen.

Asettuessaan Jumalan Pojan hyvää työtä vastaan ihminen, joka on lähtenyt hänen seuraajakseen, voi muuttua aiempaa elämäänsä pahemmaksi.

Jeesuksen varoitus on meille kutsu varjella hengellistä elämää, omaa sisintä. Siinä meitä auttaa kirkko, pyhät palvelukset ja jumalalliset mysteerit eli sakramentit sekä sisimmässä elävä kaipaus muutokseen.

Lauantai 26.10.2024

Luukkaan kuudennen viikon lauantai

(Luuk. 8:16–21)

Evankeliumissa Jeesus sanoo, ettei kukaan sytytä lamppua ja peitä sitä tai laita lamppua sängyn alle. Lamppu laitetaan lampunjalkaan, jotta kaikki näkevät sen. Mikään kätketty ei jää tulematta ilmi eikä salattu jää paljastumatta. Jeesus kehottaa tarkkaamaan sanojaan: jolla on, sille annetaan, mutta sillä jolla ei ole, otetaan pois, mitä hän luulee itsellään olevan.

Jeesuksen äiti ja veljet haluavat tavata Jeesuksen, mutta eivät pääse tungoksessa hänen luokseen. Kun Jeesukselle tuodaan sana heidän saapumisestaan, hän vastaa, että hänen äitinsä ja veljensä ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja tekevät sen mukaan.

***

Kristitty on kutsuttu elämään aitona ihmisenä. Itseään terveellä tavalla tutkisteleva ihminen löytää tien Jumalan valtakuntaan, sillä Herra auttaa häntä kaikessa armonsa laupeudella.

Jeesus vakuuttaa tästä osoittamalla, että hänen perhettään eivät ole ainoastaan hänen pyhä Äitinsä ja velipuolensa, vaan kaikki, jotka kuulevat hänen sanansa ja toimivat sen mukaan.

Tässä kohtaavat kaksi tärkeää asiaa: itsensä tutkisteleminen ja omien lankeemuksien tunnustaminen sekä pyrkimys elää Jumalan tahdon mukaan. Tämän pyrkimyksen tueksi kirkolle on annettu katumuksen sakramentin parantava lahja.

Sunnuntai 27.10.2024

Luukkaan kuudes sunnuntai

Liturgiassa

(Luuk. 8:27–39)

Evankeliumissa pahojen henkien vaivaama mies, joka piileskelee hautaluolissa, kohtaa Vapahtajan. Henget lähtevät miehestä ja asettuvat sikoihin, jotka syöksyvät alas jyrkänteeltä. Monet uteliaat ihmiset lähtevät tapaamaan järjissään olevaa miestä. Tapahtuman herättämän pelon vuoksi he pyytävät Jeesusta poistumaan. Parantunut mies sen sijaan haluaisi jäädä Jeesuksen seuraan, mutta Herra kehottaa häntä palamaan kotiinsa ja kertomaan Jumalan suurista teoista.

***

Tunnusteko kertoo, että Jumalan Pojan luota löytyy vapaus ja vapautuminen. Hän on tullut kukistamaan sielunvihollisen tyrannian, joka kietoi ihmiskunnan tuhon, kuoleman, pelon, vihan ja kärsimyksen hautaluolaan.

Muutosta katsomaan tulleet ihmiset olivat ymmärtämättömiä, mutta uuden mahdollisuuden saanut mies tiesi vapautuneensa. Pelkkä uteliaisuus tai ulkoinen tieto ei korvaa sitä hyvää ja kaunista, minkä on itse kokenut Vapahtajan kanssa elämän murroksissa, arjen elämässä ja kirkon yhteydessä.

Vapauden saanut mies pääsi kuolemaa täynnä olevista luolista kotiinsa. Uteliaat ihmiset pelkäsivät parannettua miestä ja Jeesusta. Entä ne, jotka saivat rakkaansa takaisin? Vapauden löytänyt mies toi mukanaan Jumalan avusta kertovan suuren lahjan.