Maanantai 19.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon maanantai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.
(Mark. 4:10–23)
Evankeliumissa Jeesus selittää kylväjävertauksen opetuslapsilleen, joille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuudet. Muut kuulevat asiat vertauksina: profeetta Jesajan sanojen mukaan he eivät nähdessään näe eivätkä huomaa, kuullessaan eivät ymmärrä eivätkä käänny ja saa anteeksi.
Vertaus kuvaa erilaisia ihmisiä, jotka kuulevat Sanan. Tien oheen kylvetyiltä Saatana ottaa kylvön pois. Kallioiselle paikalle kylvetyt ottavat sanoman iloiten vastaan, mutta ahdingon tai vainon vuoksi luopuvat. Ohdakkeisiin kylvetyt ovat niitä, joiden sato tukahtuu maailman rikkauksien petollisiin houkutuksiin ja muihin mielihaluihin. Hyvä maaperä ovat ihmiset, jotka kuulevat Sanan ja tuottavat satoa, kukin oman määränsä.
Jeesus kehottaa laittamaan lampun lampunjalkaan, ei vuoteen alle: kätketyt ovat olemassa siksi, että ne tulisivat julki.
***
Jeesuksen sanat kehottavat hengelliseen valvomiseen ja kestävyyteen elämän vaikeuksissa ja koetuksissa. Hän varoittaa kiintymästä liikaa tämän maailman houkutuksiin.
Jeesus myös lupaa, että sydämiin kylvetty sana kantaa hedelmää pitäessämme siitä kiinni. Jokaisen sato on eri suuruinen, mutta Herralle mieluinen.
Tärkeintä on se, että kylvetty siemen pääsee itämään meissä. Siksi meidän ei tule vertailla toinen toistamme, vaan rohkaista toisiamme kestävyyteen ja kärsivällisyyteen muistaen, että kätketyt asiat eli kantamamme sato tulee lopulta julki. Sadon määrä on Jumalan työn vaikutusta.
Tiistai 20.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon tiistai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.
(Mark. 4:24–34)
Evankeliumissa Jeesus sanoo opetuslapsilleen: sillä mitalla millä ihmiset mittaavat, sillä mitalla ja sen yli heille mitataan. Samoin sille, jolla on, annetaan, mutta sillä, jolla ei ole, otetaan vähäkin pois.
Jeesus kutsuu Jumalan valtakuntaa siemeneksi, joka kylvetään maahan. Kylväjä nukkuu, mutta oras kasvaa itsestään tuottaen suuren sadon. Sitten kylväjä kokoaa sadon.
Jumalan valtakunta on kuin pieni sinapinsiemen. Kasvaessaan siitä tulee taimista suurin ja linnut pesivät sen oksilla.
Jeesus kertoi sanomansa vertauksin, mutta selitti kaiken opetuslapsilleen.
***
Jeesus muistuttaa opetuslapsiaan, että jokainen saa ansionsa mukaan ja että se, jolla on, saa vieläkin enemmän. Tällä hän viittaa sielumme tilaan ja kirkkoon Kristuksen ruumiina.
Jumalan valtakunta kasvaa kuin itsestään. Pienestä siemenestä kasvaa suuri sato. Sydämissä tapahtuvan kasvun saa aikaan Herra.
Meidän on tärkeää muistaa kirkon kasvun vaatimaton alku, jotta osaisimme elää ilosanoman mukaan nöyrästi. Silloin kirkon oksat notkuvat uutta elämää.
(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)
Keskiviikko 21.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon keskiviikko. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.
(Mark. 4:35–41)
Evankeliumissa Jeesus lähtee illan tultua veneellä vastarannalle. Nousee myrsky, mutta Jeesus vain nukkuu. Opetuslapset huutavat häntä avuksi, etteivät hukkuisi. Jeesus tyynnyttää myrskyn ja nuhtelee heitä pelon ja uskon puutteen takia. Jeesuksen ihmeteko saa opetuslapset pelon valtaan.
***
Jeesus nukkuu pelkäämättä myrskyn voimaa. Niin opetuslapset oppivat Herran antamasta rauhasta.
Myrskyn tyynnyttäminen muistuttaa meitä turvaamaan Herraan kaikissa elämän vaiheissa, luottamaan ja uskomaan häneen.
Jälkeen päin, nähtyämme Jumalan huolenpidon, huomaamme toisinaan saavamme nuhteita turhasta pelosta ja epäuskosta. Näin luottamuksemme kasvaa.
(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)
Torstai 22.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon torstai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.
(Mark. 5:1–20)
Evankeliumissa Jeesus kohtaa hautaluolissa asuvan miehen, joka on pahan hengen vallassa ja jota kukaan ei kyennyt kahlitsemaan tai hillitsemään. Mies tunnistaa Jeesuksen Korkeimman Jumalan Pojaksi ja pyytää, ettei tämä kiduttaisi häntä. Jeesus puhuttelee henkiä ja saa tietää niiden nimen: Legioona, sillä niitä oli monta. Henget pyytävät Jeesusta ajamaan ne sikoihin. Kun näin tapahtuu, siat syöksyvät jyrkänteeltä alas.
Sikopaimenet kertovat tapahtuneesta kaikille. Ihmiset ihmettelevät parannettua miestä, joka on täysissä järjissään. Hän pyytää, että saisi jäädä Jeesuksen seuraan, mutta Jeesus kehottaa häntä menemään kotiinsa ja kertomaan suuresta teoista, jonka Herra on armossaan hänelle tehnyt. Mies alkaa julistaa Dekapoliin alueella Jeesuksen teosta. Ihmiset ovat tästä ihmeissään.
***
Jeesuksen tunnusteko tuo julki, että hän voittaa pahuuden voimat. Tapahtumat osoittavat myös, että sielunvihollinen on tullut tuhoamaan.
Miehen omaiset saavat suuren lahjan miehen palatessa parantuneena kotiinsa. Parannetusta miehestä tulee ilosanoman julistaja.
Jokainen kristitty on kutsuttu kertomaan kokemistaan Jumalan hyvistä teoista omalla paikallaan ja tavallaan. Tämä on kaikkien Kristuksen yhteyteen kutsuttujen yhteinen kutsumus asemaan katsomatta.
(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)
Perjantai 23.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon perjantai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen juhlan päätöspäivä.
(Mark. 5:22–24, 35–43; 6:1)
Evankeliumissa synagogan esimies Jairos tulee Jeesuksen luo, heittäytyy tämän jalkoihin ja anoo häntä parantamaan kuolemaisillaan olevan kaksitoistavuotiaan tyttärensä. Matkalla miehen kotiin saapuu suruviesti, mutta Jeesus kehottaa Jairosta olemaan pelkäämättä ja uskomaan.
Kodissa on suuri suru ja valitus. Kun Jeesus sanoo tytön ainoastaan nukkuvan, hänelle nauretaan. Jeesus tarttuu kuollutta tyttöä kädestä ja sanoo: ”Tyttö, nouse!” Tyttö nousee välittömästi ylös. Ihmiset ovat hämmästyksestä suunniltaan. Jeesus kieltää ankarasti kertomasta tapahtuneesta kenellekään ja käskee antaa tytölle syötävää.
***
Hädissään oleva synagogan esimies saa kehotuksen uskoa. Kuoleman Voittaja saapui kotiin, jossa kuolema oli kovalla kädellä vieraillut.
Jeesuksen teko luo toivoa kuoleman vallassa olevaan maailmaan. Silti kaikki eivät evankeliumikertomuksen tytön tavoin nouse heti kuoltuaan entisen kaltaiseen elämään. Joudumme väistämättä kohtaamaan suuria suruja.
Kuolleista herätetty tyttökin kuoli aikanaan. Tunnusteollaan Jeesus osoitti, että lopulta koittaa ylösnousemuksen ikuinen ja päättymätön päivä. Siksi kuoleman Kukistaja sanoo jokaiselle: ”Älä pelkää, vaan usko.”
(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)
Lauantai 24.8.2024. Matteuksen neljännentoista viikon lauantai.
(Matt. 23:1–12)
Evankeliumissa Jeesus kertoo väkijoukolle ja opetuslapsilleen, että Mooseksen istuin on kansan oppineiden ja opettajien hallussa. Hän kehottaa heitä noudattamaan heidän opetustaan ottamatta mallia heidän teoistaan, sillä he puhuvat toisin kuin tekevät.
Jeesus sanoo heidän köyttävän kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ihmisten kannettavaksi, vaikka eivät halua liikauttaa niitä itse edes sormellaan. He tekevät tämän siksi, että heidät huomattaisiin. Tästä syystä he pukeutuvat näyttävästi, pitävät mielellään kunniasijoja pidoissa ja istuvat palveluksissa etummaisilla istuimilla. He ovat hyvillään, kun heitä kutsutaan opettajiksi.
Näin ei pidä olla opetuslasten keskellä, sillä on vain yksi opettaja, ja he kaikki ovat keskenään veljiä. Ketään ei tule kutsua isäksi, koska on vain yksi Isä, joka on taivaissa. Ketään ei tule kutsua mestariksi, sillä heillä on vain yksi mestari, Kristus. Se joka on suurin, se olkoon toisten palvelija. Se, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, korotetaan.
***
Jeesuksen sanat muistuttavat, että kirkon opettajien on seurattava opetustaan, jotta he eivät ainoastaan köyttäisi kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ihmisten kannettavaksi. Sielunhoitajat tarvitsevat tasapainoa ja arvostelukykyä.
Kirkon opettajien on varottava myös ulkoisen hurskauden viettelyksiä ja kunniasijojen etsimistä, kun eri tehtävät asettavat heidät näkyvälle paikalle. Sielunpaimenet tarvitsevat vaatteekseen nöyryyttä ja vaatimattomuutta.
Kirkossa on sekä maallisia että hengellisiä isiä (Matt. 19:19; 1. Kor. 4:15) Ketään ei kuitenkaan saa väärällä tavalla kutsua isäksi tai mestariksi. Kirkon paimenet on kutsuttu toisten palvelijoiksi. Ne, jotka eivät korota itseään, saavat suuren arvon.
Sunnuntai 25.8.2024. Matteuksen neljästoista sunnuntai. Neljästoista helluntain jälkeinen sunnuntai.
Liturgiassa
(Matt. 22:2–14)
Jeesuksen vertauksessa taivasten valtakunnasta kuningas valmistaa pojalleen häät. Hän lähettää palvelijat viemään kutsuja, mutta kutsutut pahoinpitelevät ja surmaavat joitakin heistä halveksien näin kutsun antajaa. He saavat väkivallanteostaan rangaistuksen.
Sitten kuningas lähettää palvelijat keräämään ihmisiä teiltä ja toreilta. Häähuone täyttyy pahoista ja hyvistä. Eräs kutsun saaneista saapuu kuitenkin ilman häävaatetta ja hänet heitetään ulos pimeyteen. Monet ovat kutsuttuja, Jeesus sanoo, mutta harvat valittuja.
***
Vapahtaja ei sopinut ensiksi kutsuttujen ajatuksiin ja toiveisiin. Siksi juhlakutsu esitettiin pahoille ja hyville; niille, jotka suhtautuivat kutsuun ja kutsun esittäjään myönteisesti. Ulkopuolelle joutui se, joka ei välittänyt pukeutua.
Kirkkoveisussa kuvataan miten nähdessämme Vapahtajan häämajan kaunistettuna huomaamme, ettei meillä ei ole vaatetta mennäksemme sisälle. Silloin voimme anoa Kristusta valaisemaan sielumme puvun ja pelastamaan meidät.
Sielun pukemisella kirkko tarkoittaa erityisesti kastetta, mirhavoitelua, katumuksen sakramenttia ja ehtoollista sekä osallisuutta kirkon elämään. Pöytä on jo katettu. Kutsu esitetty niin hyville kuin pahoillekin.