Kristuksen syntymä Jouluikoni
Minisaarna

Minisaarnat 16.-31.12.2024: Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymä

Minisaarnat loppuvuodeksi on laatinut isä Marko Mäkinen.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Dan Lundberg/Wikimedia Commons
Kristuksen syntymä Jouluikoni

Maanantai 16.12.2024 

Luukkaan neljännentoista viikon maanantai

(Mark. 9:42‒10:1)
Evankeliumissa Jeesus sanoo, että ihmiselle, joka johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat häneen, on parempi joutua heitetyksi mereen myllynkivi kaulassa.

Jos käsi, jalka tai silmä viettelee, on parempi katkaista tai repäistä se pois, jotta voisi päästä käsi-, jalka- tai silmäpuolena sisälle elämään eikä joutuisi helvetin sammumattomaan tuleen.

Jokainen suola suolataan tulella, ja suola on tarpeellista. Jos suola menettää suolaisuutensa, sillä ei voi enää suolata. Jokaisella tulee olla tämä suola itsessään, ja jokaisen tulee elää sovussa toinen toisensa kanssa.

Tämän kerrottuaan Jeesus lähti Juudean alueelle. Suuri ihmisjoukko seurasi häntä, ja Jeesus opetti heitä tapansa mukaan.

***

Opetuslapset olivat aiemmin kiistelleet siitä, kuka heistä on suurin. Nyt Jeesus opettaa, että heidän pitää elää sovussa keskenään .

Keskinäistä yhteyttä vahingoittava asenne viettelee toiset pois Jumalan luota. Puhe eri ruumiinjäsenten repimisestä on vertauskuva, joka tarkoittaa kiusausten torjumista vaikeuksista välittämättä.

Puhe suolasta tarkoittaa sopuisaa elämää, sillä se saa uskonyhteyden säilymään. Jeesus kutsuu meitä muuttamaan asenteitamme, että löytäisimme perille Jumalan valtakuntaan, auttaisimme myös toisia löytämään perille ja kasvaisimme todellisesti kirkoksi

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 17.12.2024

Luukkaan neljännentoista viikon tiistai (Mark. 10:2‒12)

Evankeliumissa Jeesuksen luo tulee kirjanoppineita, jotka koettelivat Jeesusta kysymällä, saako mies hylätä vaimonsa. Jeesus kysyy, mitä Mooses on säätänyt. He vastaavat Mooseksen antaneen luvan kirjoittaa erokirjan vaimon hylkäämiseksi. Jeesus sanoo Mooseksen antaneen tämän säädöksen heidän kovasydämisyytensä takia.

Jumala kuitenkin loi alussa ihmisen mieheksi ja naiseksi. Kun mies jättää vanhempansa ja liittyy vaimoonsa, he tulevat yhdeksi lihaksi. Jumalan yhdistämää ei ihmisen tule erottaa.

Opetuslapset kysyvät tästä jälkeenpäin Jeesukselta yksityisesti. Jeesuksen mukaan se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, on avionrikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan. Sama koskee vaimoa.

***

Jeesus opettaa, että avioliitossa mies ja nainen tulevat yhdeksi. He luopuvat entisestä, mutta saavat kaiken, kun heistä tulee yksi. Kirkon opettajat pitävät tätä kuvana Jumalaan liittymisestä.

Jeesus kehottaa uskollisuuteen avioliitossa. Hän nimeää uskottomuuden (ja siihen rinnastettavat asiat) avioeron perusteeksi.

Jeesus kutsui kovasydämisiä kirjanoppineita katumukseen. Olipa väärä tekomme mikä tahansa, mielenmuutos ja katumus alkaa siitä, että havahdumme ja näemme tehneemme väärin toista kohtaan. Katumalla palaamme Jumalan yhteyteen ja korjaamme sen mikä on korjattavissa.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Keskiviikko 18.12.2024

Luukkaan neljännentoista viikon keskiviikko

Jumalan valtakunta kuuluu lasten kaltaisille

(Mark. 10:11‒16)

Evankeliumissa Jeesus sanoo puolisonsa hylkäämisen ja avioitumisen toisen kanssa ilman perusteltua syytä olevan aviorikos.

Kun Jeesuksen luo tuodaan opetuslapsia, jotta hän siunaisi heidät, opetuslapset moittivat tuojia. Jeesus närkästyy ja kehottaa, että he sallisivat lasten tulla hänen luokseen estelemättä: lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Siksi se, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan kuin lapsi, ei pääse sinne. Jeesus ottaa lapset syliinsä ja siunaa heidät.

***

Jeesus korostaa avioliiton arvoa ja perhe-elämän merkitystä. Siksi myös kirkolle avioliitto on erityisen tärkeä ja arvokas kutsumus, vaikka ei ainoa elämäntapa.

Parhaimmillaan matka kohti Jumalan valtakuntaa alkaa lapsuudesta. Kirkko onkin kutsuttu vaalimaan lasten hyvinvointia ja evankeliumin mukaista opetusta.

Jeesus kutsuu meitä oppimaan lapsilta, että mekin voisimme tulla osallisiksi Jumalan valtakunnasta. Lapsen vilpittömällä mielellä Jeesuksen luo tulevat saavat häneltä erityisen siunauksen.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Torstai 19.12.2024

Luukkaan neljännentoista viikon torstai

Materian sokaiseman on vaikea päästä Taivasten valtakuntaan

(Mark. 10:17‒27)

Evankeliumissa eräs mies polvistuu Jeesuksen eteen ja kysyy, mitä hänen tulisi tehdä periäkseen iankaikkisen elämän. Jeesus muistuttaa Jumalan käskyjen noudattamisesta. Mies kertoo noudattaneensa niitä nuoruudestaan lähtien. Jeesus katsoo miestä rakastaen ja sanoo, että häneltä puuttuu yksi asia: hänen pitää mennä, myydä omaisuutensa ja antaa rahat köyhille voittaakseen aarteen taivaassa ja sitten seurata häntä. Mies synkistyy ja lähtee pois surullisina, sillä hänellä on paljon omaisuutta.

Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että paljon omistavien ja omaisuuteensa luottavien on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan. Siksi kamelin on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Opetuslapset ovat ihmeissään ja kysyvät, kuka sitten voi pelastua. Jeesus sanoo sen olevan ihmiselle mahdotonta, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista.

***

Rikkaan miehen luottamus omaisuuteensa oli niin suurta, että se esti häntä seuraamasta Jeesusta. Siksi Herra kutsui häntä köyhyyskilvoitukseen.

Maalliset asiat voivat tulla pelastuksen esteeksi. Opetuslapset ihmetellessä kuka sitten voi pelastua, Jeesus kertoo, että kaikki on Jumalan vallassa.

Jotkut kirkon pyhät ihmiset ovat rikkaudestaan luopuen antautuneet kilvoittelemaan köyhyydessä, toiset ovat palvelleet rikkauksillaan Jumalaa ja lähimmäisiä. He ovat esimerkkinä meille vastanneet myöntävästi Jumalan rakkauden kutsuun ja seuranneet Herraa.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Perjantai 20.12.2024

Luukkaan neljännentoista viikon perjantai

Kristuksen syntymän esijuhla

(Mark. 10:23‒32)

Evankeliumissa Jeesus kertoo, miten vaikeaa paljon omistavien on päästä Jumalan valtakuntaan. Siksi kamelinkin on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan pelastua. Opetuslasten ihmetellessä kuka sitten voi pelastua, Jeesus sanoo kaiken olevan Jumalalle mahdollista.

Pietari kysyy, miten heidän käy, sillä he olivat luopuneet kaikesta Jeesusta seuraten. Jeesus sanoo, että jokainen, joka hänen ja evankeliumin tähden on luopunut talostaan tai perheenjäsenistään tai puolisostaan, saa takaisin satakertaisesti jo tässä maailmanajassa; uusia perheenjäseniä ja peltoja, vaikka kohtaa myös vainoja, ja tulevassa ajassa iankaikkisen elämän. Monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Nämä sanat herättävät opetuslapsissa ja muissa ihmisissä hämmennystä.

***

Jeesuksen seuraaminen voi tarkoittaa sitä, että läheiset hylkäävät, jopa vainoavat. Tästä kertovat monien pyhien ihmisten elämäkerrat.

Jeesusta seuraten ihmisen voittaa satakertaisesti jo tässä ajassa. Lopulta hän saa omakseen ikuisen elämän.

Meitä kutsutaan seuraamaan Jeesusta rohkeasti ja pelkäämättä, tulemaan viimeisiksi, jotta hän tekisi meistä ensimmäisiä. Vapahtaja pitää omistaan huolen ja antaa hyviä lahjoja sekä tässä että tulevassa elämässä.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 21.12.2024

Luukkaan neljännentoista viikon lauantai

Kristuksen syntymää edeltävä lauantai

Päivän teksti

(Luuk. 16:10‒15)

Evankeliumissa Jeesus kutsuu vähäisessä luotettavaa luotettavaksi myös paljossa samoin kuin vähässä vilpillistä vilpilliseksi paljossa. Jos he eivät hoida hyvin väärää rikkautta, kuka uskoisi heille todellista, ja jos he eivät luotettavasti hoida toisen omaisuutta, kuka antaisi heille heidän omansa. Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Toista rakastaessaan hän halveksii toista. Siksi kukaan ei voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

Ne oppineet, jotka olivat rahanahneita, ivailevat Jeesusta. Hän sanoo heidän olevan ihmisten edessä hurskaita, mutta Jumala näki heidän sydämensä. Ihmisten edessä arvokas on Jumalalle iljetys.

***

Jeesus suuntasi sanansa vastustajilleen ja paljasti heidän asenteensa. Heistä oli tullut omaisuutensa ja hurskaan asemansa vankeja, vaikka heidän piti olla Jumalan palvelijoita.

He yrittivät palvella kahta herraa ja näin päätyivät hylkäämään elämän Herran. Heistä tuli hurskaita vain ulkoisesti ilman sydäntä.

Jeesus kutsuu myös meitä etsimään todellista sydämen hurskautta ilman hurskauden näyttelemistä, ja palvelemaan Herraa.

Sunnuntai 22.12.2024

Kristuksen syntymän esijuhla

Pyhien isien sunnuntai

(Matt. 1:1‒25)

Evankeliumissa kuvataan ensiksi Jeesuksen polveutumista Daavidin suvusta. Sitten kerrotaan, miten Joosef aikoo hylätä kihlattunsa, mutta Herran enkeli kertoo Marian olevan raskaana Pyhästä Hengestä. Maria synnyttäisi pian pojan, jonka nimeksi tulee antaa Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä. Näin täyttyvät profeettojen lupaukset.

Siksi Jeesusta kutsutaan myös nimellä Immanuel, Jumala meidän kanssamme. Tämän kuultuaan Joosef avioituu Marian kanssa ja antaa lapselle nimen Jeesus.

***

Jeesus polveutuu lupauksen mukaan Daavidista. Jeesuksen nimi merkitsee pelastajaa. Hänessä Jumala on kanssamme. Hän todellinen ihminen ja todellinen Jumala.

Pelastus toteutui Jumalan Pojan syntyessä ihmiseksi. Neitsyt Maria ja Joosef suostuivat Jumalan tahtoon ja osallistuivat Jumalan työhön.

Jumala huolehtii pelastuksestamme ja kutsuu tavallisia ihmisiä – yksinäisiä ja perheellisiä, eronneita ja uusperheessä eläviä – tulemaan Kristuksen palvelijoiksi. Olemme Kristuksen syntymää yhdessä juhlivaa Jumalan kansaa. Joulun ihme kutsuu muistamaan toisia, sillä onhan Jumala muistanut meistä jokaista.

Maanantai 23.12.2024

Luukkaan viidennentoista viikon maanantai

Kristuksen syntymän esijuhla

(Mark. 10:46‒52)

Evankeliumissa Jeesus kohtaa sokean kerjäläisen Bartimaioksen, Timaioksen pojan. Kun hän kuulee, että ohikulkija on Jeesus Nasaretilainen, hän alkaa huutaa: ”Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!” Muut käskevät miestä vaikenemaan, mutta tämä huutaa entistä kovemmin.

Jeesus pysähtyy ja kehottaa hakemaan miehen luokseen. Jeesus kysyy mitä hän toivoi. Mies pyytää, että saisi jälleen näkönsä. Jeesus sanoo: ”Mene, uskosi on pelastanut sinut.” Mies paranee täysin ja lähtee kulkemaan Jeesuksen mukana.

***

Kirkon opettajat eivät pidä sokean parantamista ainoastaan fyysisen ja ajallisen vamman korjaamisena, vaan myös langennen ihmisyyden parantamisena.

Jeesuksen puoleen kääntyminen, kohtaaminen hänen kanssaan, avasi silmät. Tämä tapahtui Herran sanojen voimasta.

Jeesus paransi myös hengellisen sokeuden ja mies lähti seuraamaan Herraa. Tälle uskon matkalle Jeesus kutsuu myös meitä, jotka olemme osallisia langenneesta ihmisyydestä. Siksi anomme Vapahtajan sanaa odottaen: Herra, armahda minua!

(Teksti on sama kuin Matteuksen seitsemännentoista viikon maanantain evankeliumi. Tämä raamatunlukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 24.12.2024

Jouluaatto

Ehtoopalveluksessa tai liturgiassa

(Luuk 2:1‒20)

Evankeliumissa keisari Augustus käskee toimittaa verollepanon koko valtakunnassa. Joosef ja Maria lähtevät verollepanoa varten kotikaupunkiinsa Daavidin Betlehemiin. Maria synnyttää ja kapaloi lapsensa seimeen, sillä heille ei ollut tilaa majatalossa.

Yöllä paimenille ilmestyy enkeli ja ilmoittaa ilosanoman koko maailman Vapahtajan syntymästä ja kehottaa heitä menemään seimen luo. Enkelijoukko ylistää: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.

Paimenet rientävät Betlehemiin ja kertoivat mitä lapsesta oli sanottu. Maria kätkee kuulemansa sydämeensä ja paimenet palasivat takaisin kiittäen ja ylistäen Jumalaa.

***

Koko maailman Valtias ja Vapahtaja syntyy ihmisten keskelle vaatimattomaan talliluolaan ja asetetaan kapaloituna eläinten ruokakaukaloon.

Tavalliset paimenet työssään saavat enkelien ilotervehdyksen ja kohtaavat vastasyntyneet Vapahtajan.

Ketään ei ole unohdettu. Vapahtaja on saapunut: Kristus syntyy, kiittäkää!

Keskiviikko 25.12.2024

Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymä

(Matt. 2:1–12)

Evankeliumissa idästä saapuneet tietäjät kysyvät Herodekselta, missä on äsken syntynyt juutalaisten kuningas, jonka tähden he näkivät taivaalla. Herodes ja kansa pelästyvät uutista. Oppineet kertovat, että hallitsijan on profeetan mukaan määrä syntyä Juudean Betlehemissä.

Herodes haluaa saada asiasta selkoa ja lähettää tietäjät matkaan. Tähti opastaa heidät Vapahtajan syntymäpaikalle. Suuri ilo valtaa heidät, kun he kohtaavat Marian ja lapsen. He kumartuvat maahan ja antavat vastasyntyneelle Kuninkaalle lahjaksi kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Jumala varoittaa tietäjiä unessa palaamasta enää Herodeksen luo.

***

Kristuksen syntymä Neitsyt Mariasta kertoo Jumalan ilmestymisestä ihmisten keskelle. Koko maailman Luoja on tullut maailmaansa.

Ensimmäisten joukossa vastasyntynyttä Vapahtajaa kumartavat kaukaisesta maasta tulleet tietäjät. Tämä ennakoi koko maailman pelastusta.

Joulun ihme kutsuu meitä kumartamaan Herraa, joka ihmisrakkaudessaan tulee käsin kosketeltavaksi. Sielunvihollisen, kuoleman ja synnin vallan kukistamisen aika koitti Jumalan Pojan ihmiseksi syntymässä. Valtias tahtoo asettua myös meidän ihmisyytemme majaan. Lapsi on syntynyt jokaista ihmistä varten.

Kristus syntyy, kiittäkää!

Torstai 26.12.2024

Kristuksen syntymän jälkijuhla

Jumalansynnyttäjän juhla

Toinen joulupäivä

Kristuksen syntymän jälkijuhla

(Matt. 2:13‒23)

Evankeliumissa enkeli ilmestyy Joosefille ja kehottaa ottamaan Marian ja lapsen ja pakenemaan Egyptiin, koska Herodes aikoi surmata Jeesuksen. He pakenevat Egyptiin toteuttaen profeetan lupauksen siitä, että Herra kutsuu Egyptistä Poikansa.

Jeremian ennustuksen mukaisesti Herodes surmauttaa alle kaksivuotiaat poikalapset Betlehemissä ja sen lähistöllä.

Herodeksen kuoltua enkeli kehottaa Joosefia perheineen lähtemään takaisin kotimaahansa, mutta asettuu Nasaretiin. Näin toteutui profeettojen ennustus, jonka mukaan häntä kutsutaan nasaretilaiseksi.

***

Jumalan Pojan tie alkoi pakolaisuudella ja kuoleman uhalla. Kaikessa kuitenkin toteutui Isän Jumalan hyvä suunnitelma.

Pahuuden voimat yrittivät kukistaa Jumalan teot, mutta joutuivat pettymään. Jeesuksen pakolaisuuskin toteutti Jumalan suunnitelmaa.

Hänestä tuli lopulta nasaretilainen profeettojen ennustuksen mukaan. Jeesus oli nimittäin Daavidin vesa eli verso (neser), joka viittaa Nasaretiin.

Perjantai 27.12.2024

Luukkaan viidennentoista viikon perjantai. Kristuksen syntymän jälkijuhla.

Jeesus kertoo vertauksen miehestä, joka vuokrasi viinitarhansa viljelijöille

(Mark. 12:1‒12)

Evankeliumissa Jeesus kertoo vertauksen miehestä, joka istutti ja rakensi viinitarhan, jonka hän vuokrasi viljelijöille. Sitten hän muutti pois maasta. Myöhemmin mies lähetti palvelijansa perimään osan sadosta. Vuokraviljelijät pieksivät palvelijat, joitakin he tappoivat. Lopulta he surmasivat tarhan omistajan pojan kuvitellen saavansa tilan näin haltuunsa. Siksi viinitarhan omistaja ottaisi viljelijät hengiltä ja antaisi tilan toisille. Siihen viittaa myös Jesajan sana, jonka mukaan kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.

Kansan oppineet haluavat ottaa Jeesuksen kiinni, sillä he ymmärsivät sanojen viittavan heihin, mutta he pelkäävät kansan reaktiota.

***

Jeesus varoittaa aikansa oppineita eksymästä ja kehottaa kuuntelemaan profeettojen ilmoitusta luvatusta Vapahtajasta.

Jeesuksen sanat ovat neuvon sanoja myös meille, ettemme omien järkeilyjemme takia eksyisi pois hänen yhteydestään.

Oppineet eivät tahtoneet ottaa Jeesusta vastaan. Myös meillä voi olla erilaisia syitä, jotka estävät kääntymästä ja seuraamasta Herraa. Uusi elämä avautuu, kun ylitämme nämä esteet Vapahtajan laupeuden avulla.

(Teksti on sama kuin Matteuksen seitsemännentoista viikon perjantain evankeliumi. (Tämä raamatunlukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 28.12.2024

Kristuksen syntymän jälkeinen lauantai

Kristuksen syntymänä jälkijuhla

(Matt. 12:15‒21)

Evankeliumissa Jeesuksen perässä kulkee paljon väkeä ja hän parantaa kaikki sairaat, mutta varoittaa puhumasta hänestä julkisesti, jotta toteutuisi profeetan sana palvelijasta, jonka hän on valinnut ja rakkaasta, johon hän on mieltynyt. Jumala laskee henkensä hänen ylleen ja hän julistaa kansoille oikeuden. Hän ei huuda eikä riitele. Hän ei muserra särkynyttä ruokoa eikä sammuta savuavaa lampunsydäntä. Hän saattaa oikeuden voittoon ja hänen nimeensä kansat panevat toivonsa.

***

Evankeliumin julkiselle julistamiselle tulisi vielä oma aikansa. Sitä ennen Jeesus valmisti ihmisiä tämän ajan koittamista varten.

Hän ottaa vastaan heikot ja epäröivät. hän tuo mukanaan oikeuden ja toivon.

Hänen luotaan löydämme lohdutuksen ja uuden elämän alun.

Sunnuntai 29.12.2024

Kristuksen syntymän jälkeinen sunnuntai

Kristuksen syntymän jälkijuhla

(Matt. 2:13‒23)

Evankeliumissa enkeli ilmestyy Joosefille ja kehottaa ottamaan Marian ja lapsen ja pakenemaan Egyptiin, koska Herodes aikoi surmata Jeesuksen. He pakenevat Egyptiin toteuttaen profeetan lupauksen siitä, että Herra kutsuu Egyptistä Poikansa.

Jeremian ennustuksen mukaisesti Herodes surmauttaa alle kaksivuotiaat poikalapset Betlehemissä ja sen lähistöllä.

Herodeksen kuoltua enkeli kehottaa Joosefia perheineen lähtemään takaisin kotimaahansa. Hän asettuu Nasaretiin. Näin toteutui profeettojen ennustus, jonka mukaan häntä kutsutaan nasaretilaiseksi.

***

Jumalan Pojan tie alkoi pakolaisuudella ja kuoleman uhalla. Kaikessa kuitenkin toteutui Isän Jumalan hyvä suunnitelma.

Pahuuden voimat yrittivät kukistaa Jumalan teot, mutta joutuivat pettymään. Jeesuksen pakolaisuuskin toteutti Jumalan suunnitelmaa.

Hänestä tuli lopulta nasaretilainen profeettojen ennustuksen mukaan. Jeesus oli nimittäin Daavidin vesa eli verso (neser), joka viittaa Nasaretiin.

(Teksti on sama kuin toisena joulupäivänä.)

Maanantai 30.12.2024

Luukkaan kuudennentoista viikon maanantai.

Oppineiden viekas kysymys asettaa Jeesukselle ansan

(Mark. 12:13‒17)

Evankeliumissa oppineet lähettävät edustajiaan Jeesuksen luo saadakseen hänet puheistaan kiinni. He sanovat tietävänsä, että hän puhuu totta ja on ihmisistä riippumaton. Siksi he pyytävät häntä kertomaan, onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei. 

Jeesus ymmärtää, että he yrittävät saada hänet ansaan. Sitten hän pyytää antamaan denaarin rahan ja kysyy, kenen kuva rahassa on. Kun oppineet vastaavat, että siinä on keisarin kuva, Jeesus kehottaa antamaan keisarille sen, mikä hänen on ja Jumalalle sen, mikä kuuluu hänelle. Oppineet hämmentyvät Jeesuksen vastauksesta.

***

Jeesukselle esitetty kysymys oli ansa, mutta hän vastaa siihen. Vastaus ei kuitenkaan anna mahdollisuutta syyttää Jeesusta mistään.

Vastauksessaan Jeesus osoittaa, millä tavoin kristittyjen tulee elää tässä maailmassa: osana yhteiskuntaa sitä palvellen, mutta aina myös Jumalan tahdon mukaan.

Petollinen kysymys varoittaa meitä myös tekopyhyydestä, jolla saatamme lähimmäisiämme ansaan. Kukin palvelee Jumalaa sillä paikalla, johon Herra on hänet asettanut. Eri kilvoitusmuodoilla ei ole paremmuusjärjestystä.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 31.12.2024

Luukkaan kuudennentoista viikon tiistai

Ylösnousemuksessa ihmiset elävät enkelien tavoin taivaissa

(Mark. 12:18‒27)

Evankeliumissa Jeesuksen luo tulee oppineita, jotka kielsivät ylösnousemuksen. He kysyvät Jeesukselta, kenen vaimo ylösnousemuksessa on kolmesti leskeksi jäänyt nainen. Jeesus vastaa heidän kulkevan eksyksissä, koska he eivät tunne kirjoituksia eivätkä Jumalan voimaa. 

Jeesus kertoo, ettei kuolleista ylösnousemuksessa enää avioiduta, sillä ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa. Sitten hän sanoo kuolleista ylösnousemukseen viitaten, että Jumala ilmaisi Moosekselle olevansa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala: hän on elävien Jumala, ei kuolleiden Jumala. Ylösnousemuksen kieltäjät olivat pahasti eksyksissä.

***

Kuten Jeesus opettaa, Jumala on elävien Jumala. Elämä ei pääty tähän aikaan, vaan jatkuu ikuisesti.

Ylösnousemuksessa ihmiset elävät enkelien tavoin taivaissa, saatuaan uudenlaisen kirkastetun olemuksen. Näin jokainen ihminen on jo syntymässään saanut kutsun ikuiseen elämään. Kaikki kristityt on kutsuttu enkelielämään Jumalan yhteydessä.

Mitä elämässämme ikinä tapahtuukin, kolmiyhteinen Jumala on kanssamme kaikkien pyhiensä kanssa. Taivaallinen joukko ympäröi jokaista Jumalan omaa. Kirkon ylösnousemususkoon kätkeytyy ihmeitätekevä Jumalan voima.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Luukkaan evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Juttua on täydennetty 17.12.2024 klo 13:27 lisäämällä loppuvuoden Minisaarnat ja vaihtamalla pääkuva jouluikoniin.