Jumalanäidin kuolonuneen nukkuminen mosaiikki
Minisaarna

Minisaarnat 12.–18. elokuuta 2024 ja Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen

Isä Marko Mäkisen laatimat Minisaarnat ajalle 12.–18.8.2024.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: pavlemarjanovic/iStock
Jumalanäidin kuolonuneen nukkuminen mosaiikki

Maanantai 12.8.2024. Matteuksen kolmannentoista viikon maanantai. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

(Mark. 3:6–12)

Evankeliumissa oppineet alkavat suunnitella miten voisivat raivata Jeesuksen pois tieltä. Jeesuksen luokse saapuu ihmisiä laajoilta alueilta. Hän opettaa heitä järven rannalla, ja ihmiset yrittävät koskettaa häntä tungoksessa. Saastaiset henget heittäytyvät Jeesuksen eteen ja tunnustavat hänet Jumalan Pojaksi, mutta Jeesus varoittaa niitä paljastamasta häntä.

***

Jeesuksen ristin tie alkaa hahmottua, kun oppineet alkavat suunnitella keinoja päästäkseen hänestä eroon. Ristiriita kärjistyi, sillä Jeesuksen arvovalta ylitti oppineiden vallan.

Ihmisjoukot tunnistivat Jeesuksen suuruuden. Myös pahat henget tiesivät, että Jeesus on Jumalan Poika.

Oppineiden sokeus varoittaa hengellisestä sokeudesta. Me tarvitsemme Herralta arvostelukyvyn ja hengellisen viisauden lahjojen tuomaa ymmärrystä ja lempeyttä.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 13.8.2024. Matteuksen kolmannentoista viikon tiistai. Herran kirkastumisjuhlan päätöspäivä.

(Mark. 3:13–21)

Evankeliumissa Jeesus nousee vuorelle ja kutsuu mukaansa valitsemansa oppilaat. Hän lähettää kaksitoista opetuslastaan saarnaamaan ja valtuuttaa heidät karkottamaan saastaisia henkiä. Heidän joukossaan on myös kavaltaja, Juudas Iskariot.

Kun Jeesus palaa kotiinsa opetuslastensa kanssa, hänen luokseen kerääntyy niin paljon kansaa, etteivät he pääse edes syömään. Omaiset luulevat Jeesuksen olevan poissa tolaltaan ja lähtevät tapaamaan häntä voidakseen ottaa hänet huostaansa.

***

Jeesus lähettää opetuslapsensa julistustyöhön. Näin hän valmistaa heitä kirkon tulevaa lähetystehtävää varten.

Jeesuksen tulevaan ristinkuolemaan viittaa hänen kavaltajansa läsnäolo. Rististä ja ylösnousemuksesta tulisi pian kirkon julistuksen perusta.

Kirkon jäseninä meitä kutsumaan elämään ilosanomasta kertoen, jokainen omalla paikallaan ja omalla tavallaan.

Herran Äiti ja velipuolet olivat aluksi hämmennyksissä, mutta heistä tulisi pian evankeliumin todistajia. Jeesus ei säiky epäilyksiämme tai hämmennystämme.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Keskiviikko 14.8.2024. Matteuksen kolmannentoista viikon keskiviikko. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen esijuhla.

(Mark. 3:20–27)

Evankeliumissa Jeesuksen luona tungeksii paljon ihmisiä. Jeesuksen omaiset luulevat hänen olevan poissa tolaltaan ja haluavat ottaa hänet huostaansa. Kansan viisaimmat sen sijaan syyttävät, että Jeesus tekee ihmeitä pääpaholaisen voimin.

Jeesus vastaa heille vertauksin ja ihmettelee, miten Saatana voi ajaa ulos Saatanan: jos valtakunta riitautuu itsensä kanssa, se sortuu. Samoin perhe hajoaa, jos sitä repivät riidat. Siksi väkevän miehen talon voi ryöstää vain, jos sitoo tämän.

***

Jeesuksen ihmeteot herättävät hämmennystä jopa hänen äidissään ja velipuolissaan. Oppineet sen sijaan syyttävät, että hän toimi pahan hengen voimalla.

Jeesus osoittaa vertauksin, ettei näin voi olla, koska silloin sielunvihollinen olisi riitautunut itsensä kanssa.

Vapahtaja on tullut kukistamaan Saatanan teot. Tämä valaa toivoa siihen, että Herra kykenee murtamaan suurimmatkin esteet polulta, joka johtaa ikuiseen elämään – johtuivatpa ne mistä syystä tahansa.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Torstai 15.8.2024. Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen.

(Luuk. 10:38–42, 11:27–28)

Evankeliumissa Jeesus saapuu vieraaksi Martan ja Marian kotiin. Maria asettuu kuuntelemaan Jeesuksen opetusta Martan hääriessä tehtävissään. Martta hätäili monista asioista, vaikka vain yksi oli tarpeen, Jeesus sanoo, mutta Maria oli valinnut hyvän osan.

Myöhemmin eräs nainen väkijoukosta kutsuu Jeesuksen synnyttänyttä ja imettänyttä äitiä autuaaksi. Jeesus sanoo, että autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä.

***
Kirkon tradition mukaan Vapahtaja otti Neitsyt Marian ruumiillisesti taivaaseen hänen kuolemansa jälkeen. Apostolit todistavat tätä ihmettä. Maria Jumalanäitinä seurasi samaa tietä kuin ne pyhät, jotka nousivat kuolleista Jeesuksen kuoleman hetkellä, esimakuna tulevasta ylösnousemuksesta (Matt. 27:50–53).

Osallisuus ylösnousemukseen on luvattu Vapahtajaan uskoville. Siihen meitä johdattaa henkilökohtainen kilvoituselämä sekä Jumalan tahdon seuraaminen omassa elämässämme ja kutsumuksessamme.

Oikealle tielle neuvoo esirukouksillaan Jumalan tahtoa seurannut Neitsyt Maria, autuas Äitimme. Meitä neuvovat myös kirkon pyhät ihmiset, kuten esimerkiksi evankeliumissa mainittu Maria, pyhät palvelukset ja mysteerit eli sakramentit. Vapahtajan, Jumalanäidin ja pyhien ihmisten yhteydessä sekä pyhien ehtoollislahjojen osallisuudessa voimme kasvaa, kilvoitella ja löytää ikuisen autuuden, ikionnellisuuden, Jumalan armon suuren lahjan.

Perjantai 16.8.2024. Matteuksen kolmannentoista viikon perjantai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.

(Mark. 4:1–9)

Evankeliumissa Jeesus kertoo kansalle kylväjävertauksen, jossa osa jyvistä putoaa tien oheen ja linnut syövät ne. Osa putoaa kallioisen paikkaan, ja oras kuivettuu. Osa putoaa ohdakkeisiin ja tukahtuu. Muut putoavat hyvään maahan ja tuottavat määrältään erilaista satoa.

***

Kylväjävertauksessa Jeesus osoittaa, että kylvö tehdään hyvään maahan. Silti osa siemenistä putoaa kylvön ohessa myös huonompaan maaperään.

Myös hyvä maaperä on vaihtelevaa. Kylvetty hyvä maa kantaa eri suuruista satoa.

Huolimatta siitä, että kaikki kylvö ei kanna satoa, ja että hyvänkin maan sato on eri suuruista, kylväjä lähtee matkaan. Jumala tuhlaa laupeuttaan ja rakkauttaan kasvattaakseen meissä hyvää satoa. Hän ei unohda ketään.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 17.8.2024. Matteuksen kolmannentoista viikon lauantai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.

(Matt. 22:15–22)

Evankeliumissa oppineet neuvottelevat keskenään, miten saisivat Jeesuksen ansaan. He lähettävät oppilaitaan yhdessä Herodeksen kannattajien kanssa Jeesuksen luo.

Oppineet sanovat Jeesukselle hänen puhuvan totta ja opettavan Jumalan teitä totuuden mukaan; ihmisistä riippumatta ja tekemättä eroa heidän välillään. Siksi he pyytävät Jeesusta sanomaan, onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei. Jeesus ymmärtää heidän juonensa ja sanoo heitä teeskentelijöiksi ja kysyy, miksi he yrittivät saada häntä ansaan. Sitten hän pyytää näyttämään rahaa, jolla he maksavat veronsa, ja kysyy, kenen kuva siinä on. Kun he vastaavat ”keisarin”, ja Jeesus kehottaa antamaan keisarille sen, mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle, mikä Jumalalle kuuluu.

Tämän kuullessaan he hämmästyvät, jättävät Jeesuksen rauhaan ja menevät pois.

***
Vastustajat esittivät mairitellen Jeesukselle kysymyksiä, joiden tarkoitus oli saada hänet ansaan ja tuomittavaksi.

Vastauksessaan Jeesus osoittaa, että meillä on velvollisuuksia ihmisiä ja Jumalaa, yhteiskuntaa ja taivasten valtakuntaa kohtaan.

Vastustajat kehuivat Jeesusta, mutta olivat teeskentelijöitä. Jumalaa palvellessamme meidän tulee pyrkiä olemaan aitoja, Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi luotuja ihmisiä toisia kohtaan.

Sunnuntai 18.8.2024. Matteuksen kolmastoista sunnuntai. Kolmastoista helluntain jälkeinen sunnuntai. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen jälkijuhla.

Liturgiassa

(Matt. 21:33–42)

Evankeliumissa Jeesus kertoo vertauksen viinitarhan rakentajasta, joka vuokraa tarhan toisille. Sadonkorjuun aikaan hän lähettää palvelijansa hakemaan osuutensa sadosta. Vuokraviljelijät ottavat palvelijat kiinni, pahoinpitelevät ja tappavat heistä muutamia. Lopulta isäntä lähettää poikansa ajatellen, etteivät he koskisi häneen. Viljelijät kuitenkin surmaavat pojan ajatellen saavansa perinnön itselleen. Sen tähden viinitarha uskottaisiin toisille. Näin kivestä, jonka rakentajat hylkäävät, tulee kulmakivi, ihmeellinen silmissämme.

***

Vertaus kuvaa ihmisten reaktioita Jumalan tekoihin maailmassa. Ne, joiden tehtäväksi uskottiin viinitarhasta huolehtiminen, surmasivat ensin Jumalan lähettämät palvelijat, sitten hänen Poikansa, vaikka heidän olisi pitänyt johdattaa ihmiset Herran luo.

Viinitarha, uskovien joukko, annettiin niiden huolenpitoon, jotka kantoivat hyvän sadon Herralle.

Jokaisella on kirkon viinitarhassa oma pieni ja huomaamattomampi tai suuri ja näkyvämpi tehtävä ja lahjat. Kaikkia tarvitaan. Vertaus on samalla terveellinen muistutus siitä, että tarkoitus on palvella Jumalaa ja lähimmäisiä eikä omia pyrkimyksiä.