Kristuksen kirkastumine Taaborinvuorella
Minisaarna

Minisaarnat 1.–11. elokuuta 2024: Jumalan Pojan kirkkaus loistaa Taaborilla

Isä Marko Mäkisen laatimat Minisaarnat ajalle 1.–11.8.2024.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Dimitris Vetsikas/Pixabay
Kristuksen kirkastumine Taaborinvuorella

Torstai 1.8.2024. Matteuksen yhdennentoista viikon torstai. Kunniallisen ja eläväksitekevän Ristin esiintuominen. (Jumalanäidin paasto 1.‒14.8.)

(Matt. 24:13–28)

Evankeliumissa Jeesus kertoo oppilailleen, miten se, joka kestää loppuun asti, pelastuu. Tämän valtakunnan evankeliumi julistetaan koko maailmaan todistukseksi kaikille kansoille: sitten tulee loppu.

Kun he näkevät profeetta Danielin ennustaman turmion iljetyksen pyhässä paikassa, Juudeassa asuvien täytyy paeta vuorille noutamatta mitään mukaansa. Jeesus valittaa raskaana olevien ja imettävien kohtaloa ja kehottaa rukoilemaan, ettei pakomatka tapahtuisi talvella tai sapattina. Ahdinko on niin suuri, ettei sellaista ole ennen ollut eikä tule olemaan. Ellei tätä aikaa lyhennettäisi, kukaan ei kestäisi, mutta valittujen tähden sitä lyhennetään.

Jos joku tuolloin sanoo nähneensä Messiaan, heidän ei pidä uskoa. Väärät messiaat ja profeetat ilmaantuvat suurin tunnusteoin ja ihmein johdattaakseen harhaan myös valitut. Jos heille sanotaan, että hän on autiomaassa tai sisällä talossa, sitä ei pidä uskoa. Ihmisen Pojan tulo on näkyvä kuin salaman leimahdus taivaalla. Korppikotkat kokoontuvat sinne missä on raato.

***

Jeesus kehottaa opetuslapsiaan kestävyyteen koetuksissa ja kärsivällisyyteen evankeliumin julistamisessa.

Tämän maailman keskellä he kohtaavat monia vaikeuksia maailman kulkiessa kohti loppuaan. Maailman kuohuessa heidän tulee varoa vääriä opettajia.

Väärät opettajat perustavat sanomansa valheisiin ajan merkeistä. Uskoville sen sijaan on selvää, että kaikki tapahtuu Jumalan tahdon mukaan. Huomio tulee kiinnittää Kristukseen ja kirkon terveeseen opetukseen, ei puheisin milloin mistäkin ajan merkistä ja opettajasta.

(Kunniallisen ja eläväksitekevän Ristin esiintuomisen juhlaan liittyen tänään luetaan myös Joh. 19:6‒11, 13‒20, 25‒28, 30‒35.)

Perjantai 2.8.2024. Matteuksen yhdennentoista viikon perjantai.

(Matt. 24:27–33, 42–51)

Evankeliumissa Jeesus kertoo, kuinka suuren ahdingon päivien jälkeen aurinko pimenee eikä kuu valaise, tähdet putoavat taivaalta ja taivasten voimat järkkyvät. Taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki, ja maan sukukunnat valittavat nähdessään hänen tulevan taivaan pilvien päällä voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa enkelit kokoavat kaikkialta maan ääristä valitut. Viikunapuu, joka alkaa tulla lehteen, kertoo kesän läheisyydestä. Samoin he tietävät tämän nähdessään ajan olevan lähellä. Heidän tulee valvoa, sillä he eivät tiedä Herran tulon ajankohtaa.

Samoin talon isäntäkin valvoisi, jos tietäisi, milloin varas tulee. Ikionnellinen on se palvelija, joka huolehtii isäntänsä ohjeiden mukaan palvelusväestä ja jonka isäntä löytää näin tekemästä. Jos palvelija laiminlyö tehtävänsä ajatellen, että paluuseen on vielä aikaa, hän yllättyy isännän tullessa ja joutuu paikkaan, jossa itketään ja kiristellään hampaita.

***

Kirkko uskoo Jeesuksen toiseen tulemukseen voimassaan ja kirkkaudessaan. Tällöin Herra kokoaa omansa luokseen.

Erilaiset ajan merkit viittaavat ainoastaan siihen, että lupausten aika vääjäämättä lähenee. Kukaan ihminen ei kuitenkaan tiedä Jeesuksen toisen tulemuksen oikeaa ajankohtaa. Siksi Jeesus kutsuu omiaan valvomaan.

Vertaus tehtävänsä hoitavasta palvelijasta, joka odottaa isäntänsä paluuta, kehottaa kiinnittämään huomiota hengelliseen kasvuun ja toisten palvelemiseen sekä pysymään Kristuksen ja kirkon yhteydessä. Tämä on oikeaa ajan merkkien lukemista.

Lauantai 3.8.2024. Matteuksen yhdennentoista viikon lauantai.

(Matt. 19:3–12)

Evankeliumissa oppineet kysyvät Jeesukselta, saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa. Jeesus muistuttaa Jumalan tehneen ihmisen alun perin mieheksi ja naiseksi: liittyessään toisiinsa kahdesta tulee yksi. Siten sitä, minkä Jumala on yhdistänyt, ei ihmisen pidä erottaa. Kun oppineet kysyvät, miksi Mooses salli antaa erokirjan, Jeesus vastaa tämän tapahtuneen heidän kovasydämisyytensä takia, vaikka niin ei ollut alun perin. Se, joka hylkää vaimonsa muun kuin haureuden tähden ja menee uudelleen naimisiin tai avioituu miehensä hylkäämän kanssa, tekee aviorikoksen.

Opetuslapset toteavat, että on helpompi olla menemättä naimisiin. Jeesus sanoo, ettei tämä ratkaisu sovellu kaikille, vaan ainoastaan niille, joille se on annettu. Jotkut ovat kohdusta saakka avioon kelpaamattomia, toiset ihmisten sellaisiksi tekemiä. Jotkut taas ovat taivasten valtakunnan tähden ottaneet osakseen naimattomuuden. Se, joka voi valita tämän, valitkoon.

***

Jeesus muistuttaa aviouskollisuuden tärkeydestä. Tämä ei kuitenkaan riipu pelkästään itsestä. Eron tullessa mistä syystä tahansa elämä täytyy järjestellä uudestaan. Luottamus Jumalan apuun auttaa silloin paljon.

Opetuslapset arvelivat Jeesuksen sanat kuultuaan, että oli ehkä parempi olla menemättä naimisiin. Elämä ei kuitenkaan ole näin yksioikoista.

Jeesus osoittaa kolme kilvoitustietä, jotka kirkon elämässä tarkoittavat avioliittoa, naimattomana elämistä tässä maailmassa tai luostarikilvoitusta. Tärkeintä on, että jokainen pyrkii elämään oman kutsumuksensa mukaan. Silloin se koituu siunaukseksi sekä itselle, toisille että kirkolle.

Sunnuntai 4.8.2024. Matteuksen yhdestoista sunnuntai. Yhdestoista helluntain jälkeinen sunnuntai.

Liturgiassa

(Matt. 18:23–35)

Jeesuksen vertauksessa palvelija ei kykene maksamaan suurta velkaansa kuninkaalle. Mies perheineen joutuu velkavankeuteen. Palvelijan pyytäessä kärsivällisyyttä, kuningas antaa velan anteeksi. Pian tämän jälkeen mies lähettää työtoverinsa vankeuteen mitättömän velan vuoksi. Kuultuaan tästä kuningas käskee lähettää armottoman palvelijan ankaraan vankeuteen. Näin myös taivaallinen Isä tekee, Jeesus sanoo, jos emme anna sydämestämme anteeksi toisille.

***

Jumalan suuri anteeksiantamus kutsuu olemaan laupiaita toisia kohtaan. Armottomuus tuhoaa ihmissuhteiden lisäksi myös jumalasuhteen.

Vertauksen periaate on helppo ymmärtää. Vaikeampaa on nähdä asenteita, joilla rikomme lähimmäisiämme vastaan. Nämä asenteet kätkeytyvät usein parhaaksi puhumisen viitan liepeisiin: armahdamme itseämme, mutta emme lähimmäistä. Näin jäämme anteeksiantamattomuuden vangiksi.

Oikealla asenteella on myös seurakuntaa eheyttävä vaikutus, sillä armeliaat ihmiset rakentavat laupiaan kirkon. Sellaisessa yhteisössä löytyy helpommin myös Jumalan laupeus. Muutos on aloitettava itsestä.

Maanantai 5.8.2024. Matteuksen kahdennentoista viikon maanantai. Jeesuksen kirkastumisen esijuhla.

(Mark. 1:9–15)

Evankeliumissa Johannes kastaa Jeesuksen Jordanissa. Sillä hetkellä taivas aukenee, Henki laskeutuu kyyhkysen tavoin Jeesuksen ylle ja ääni taivaasta sanoo: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.”

Jeesus viettää neljäkymmentä päivää erämaassa Saatanan kiusattavana ja enkelit huolehtivat hänestä. Johanneksen vangitsemisen jälkeen Jeesus sanoo ajan täyttyneen ja julistaa: ”Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!”

***

Pyhän Hengen laskeutuminen ja taivaasta kuuluva ääni paljastavat Jeesuksen ihmiseksi tulleeksi Jumalan Pojaksi, yhdeksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista.

Jeesus kutsuu meitä kääntymään ja uskomaan. Taivasten valtakunta on meitä lähempänä kuin edes ymmärrämme.

Tällä Jumalan ilmoittamalla polulla kohtaamme koko maailman Vapahtajan ja saamme Pyhän Hengen lahjan kasvaaksemme askel kerrallaan kohti Jumalan lasten täyteyttä. Tätä tietä kulkien kasvamme eheiksi.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Tiistai 6.8.2024. Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkastuminen.

(Matt. 17:1–9)

Evankeliumissa Jeesus ottaa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen mukaansa korkealle vuorelle. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttuu hohtavan kirkkaaksi ja vaatteet lumivalkoisiksi. Mooses ja Elia ilmestyvät opetuslapsille. Sen nähdessään Pietari pyytää Herralta, että he saisivat tehdä paikalle kolme majaa. Loistava pilvi verhoaa heidät ja taivaasta kuuluu ääni, joka ilmoittaa: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!” Opetuslapset heittäytyvät pelon vallassa kasvoilleen, mutta Jeesus sanoo, ettei heidän tarvitse pelätä.

***

Opetuslapset saivat nousta hengellisen kokemuksen korkeuksiin. Mooses, jolle Jumala ilmestyi Siinain vuoren pimeydessä, näyttäytyy Jeesuksen oppilaille. Myös Elia, suuri ihmeiden profeetta, tulee heidän luokseen.

Jumalan salaisuus, joka ilmaistiin Moosekselle Siinain vuoren pimeydessä, loistaa nyt Jumalan Pojan kirkkaudessa Taaborilla. Opetuslasten mystinen kokemus avaa heille Jumalan kirkkauden salaisuuksia Jeesuksen yhteydessä.

Ihminen on tarkoitettu alun perin Jumalan tuntijaksi ja kokijaksi. Se, missä määrin tämä toteutuu elämämme aikana, on Jumalan armon varassa. Meidän osuutemme on olla siellä, missä Vapahtaja on: kirkon pyhällä vuorella ja rukouksen yksinäisyydessä. Teemme kilvoitusmatkaamme yhdessä toisten kanssa, mutta myös yksinämme Vapahtajan seurassa.

Keskiviikko 7.8.2024. Matteuksen kahdennentoista viikon keskiviikko. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

(Mark. 1:23–28)

Evankeliumissa Jeesus parantaa Kapernaumin synagogassa saastaisen hengen vallassa olevan miehen. Henki tunnistaa Jeesuksen Nasaretilaiseksi, Jumalan Pyhäksi. Ihmiset hämmästyvät ja ihmettelevät, mistä on kyse, koska Jeesuksella on valta opettaa uudella tavalla, ja koska saastaiset henget tottelevat häntä. Jeesuksen maine leviää kaikkialle Galileaan.

***

Jeesus ei ainoastaan opeta, vaan tekee myös tunnustekoja. Näin hän osoittaa taivaallisen alkuperänsä ja valtansa.

Ajalliset tunnusteot valmistavat tietä tärkeimmälle, kääntymykselle, ja uskoa seuraavalle ikuiselle pelastukselle.

Saastaiset henget tunnistavat Jeesuksen, mutta monet ihmiset ovat ymmällään. Jeesuksen tekemät tunnusteot kutsuvat tunnistamaan ja tunnustamaan hänen valtasuuruutensa, tulemaan hänen opetuslapsekseen.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Torstai 8.8.2024. Matteuksen kahdennentoista viikon torstai. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

(Mark. 1:29–35)

Evankeliumissa Jeesus menee Johanneksen ja Jaakobin kanssa Simonin ja Andreaksen kotiin. Hän parantaa Simonin kuumeisen anopin, joka alkaa palvella vieraitaan. Illan tultua Jeesuksen luo tuodaan lukuisia sairaita ja pahojen henkien valtaamia. Kapernaumin asukkaat kerääntyvät oven edustalle. Jeesus parantaa heistä useita, mutta ei anna pahojen henkien puhua, koska ne tuntevat hänet. Varhain aamulla, kun on yhä pimeää, Jeesus lähtee yksinäiseen paikkaan rukoilemaan.

***

Simonin anoppi kohtaa Jeesuksen ja alkaa kestitä vieraitaan kiitollisin mielin. Jeesuksen laupeus saa hänet palvelemaan toisia.

Jeesuksen tunnusteot saavat kansanjoukot kerääntymään hänen luokseen. Jeesus ei anna pahojen henkien paljastaa alkuperäänsä, jotta voisi vapaammin jatkaa julistustyötään.

Jeesus valmistautuu tehtäviinsä rukoillen ja antaa meille esimerkin aamurukousten merkityksestä. Muilta salassa tapahtuva rukous on Jumalan edessä tapahtuvaa sydämen rukousta, keskustelua Herran kanssa.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Perjantai 9.8.2024. Matteuksen kahdennentoista viikon perjantai. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

(Mark. 2:18–22)

Evankeliumissa kerrotaan, miten Johanneksen opetuslapset ja kansan oppineet paastoavat. Ihmetystä herättää se, etteivät Jeesuksen opetuslapset toimi samoin. Jeesus kertoo, etteivät häävieraat voi paastota niin kauan kuin sulhanen on heidän kanssaan. Tulee aika, jolloin sulhanen on poissa ja silloin he paastoavat. Kukaan ei ompele kutistumattomasta kankaasta paikkaa vanhaan viittaan, ettei se repeäisi entistä pahemmin. Uutta viiniäkään ei lasketa vanhoihin leileihin, etteivät ne menisi pilalle.

***

Sulhanen, joka johtaa morsiamen eli häneen uskovat ihmiset Jumalan valtakuntaan, oli saapunut. Paastokilvoittelun aika tulisi kirkon syntymisen jälkeen.

Jeesus tekee eron aikaisempaan muistuttaen näin siitä, että entinen oli katoamassa ja uusi syntymässä. Jumalan Poikana Jeesus toi mukanaan kirkon uuden kankaan ja viinileilin.

Jeesus kutsuu kilvoittelemaan paastossa, opettelemaan askel kerrallaan kestävyyttä ja kasvamaan hengellisesti. Jokainen on tällä matkalla eri kohdassa ja kilvoittelee Jumalan, ei ihmisten edessä.

(Tämä Raamatun lukujakso on nimetty sunnuntaisin luettavien Matteuksen evankeliumin jaksojen mukaan, mutta arkipäivinä luetaan Markuksen evankeliumia.)

Lauantai 10.8.2024. Matteuksen kahdennentoista viikon lauantai. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

(Matt. 20:29–34)

Evankeliumissa kaksi jerikolaista sokeaa kuulee Jeesuksen kulkevan ohitse. He alkavat huutaa: ”Armahda meitä, Herra, Daavidin Poika!” Ihmiset käskevät heitä olemaan hiljaa, mutta miehet huutavat anomustaan entistä kovemmin. Jeesus pysähtyy ja kysyy, mitä he haluavat hänen heille tekevän. Miehet pyytävät saada näkönsä takaisin. Jeesuksen käy heitä sääliksi, ja hän koskettaa heidän silmiään. Miehet saavat näkönsä ja lähtevät seuraamaan Jeesusta.

***

Jeesuksen apua ja armoa anovat sokeat näkivät hengellisesti enemmän kuin muut. Luottamus Herraan ja hänen apunsa sai heidät myös lähtemään Jeesuksen matkaan.

Jeesuksen tunnusteko ei tarkoita jokaisen vamman, sairauden tai vaivan parantumista tässä ajassa.

Teollaan Jeesus kutsuu heräämään hengellisesti ja seuraamaan häntä. Silloin kaikki elämäntilanteet ja vaiheet voivat koitua sielun pelastukseksi. Tällöin voi löytyä myös oma kutsumus.

Sunnuntai 11.8.2024. Matteuksen kahdestoista sunnuntai. Kahdestoista helluntain jälkeinen sunnuntai. Kristuksen kirkastumisen jälkijuhla.

Liturgiassa

(Matt. 19:16–26)

Evankeliumissa rikas nuorukainen kysyy Jeesukselta, mitä hänen pitäisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän. Jeesus kehottaa seuraamaan Jumalan käskyjä. Nuorukainen kertoo tehneensä niin ja kysyy, mitä häneltä vielä puuttuu. Jos hän tahtoisi olla täydellinen, Jeesus sanoo, hänen tulisi myydä omaisuutensa ja antaa rahat köyhille kootakseen aarteen taivaaseen. Sitten hänen tulisi seurata Jeesusta.

Tämän kuultuaan nuorukainen lähtee surullisena pois. Jeesus kertoo oppilailleen, miten kamelin on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan pelastua. Jumalalle kaikki on silti mahdollista.

***

Nuori mies ymmärsi, että häneltä puuttui jotakin, mutta Jeesuksen vastaus ei miellyttänyt. Hän ei tahtonut luopua ahneudestaan ja sitten seurata Herraa. Ulkoinen hurskaus ei muuttanut itsekästä mieltä.

Jeesuksen sana on varoitus yltäkylläisyydessä eläville, mutta myös muille, sillä köyhyydessä kilvoittelevakin voi langeta. Jeesuksen sanat muistuttavat, ettei minkään saa antaa estää laupeutta ja siitä kumpuavaa Kristuksen seuraamista.

Itsekkyyden este voi tuntua ylitsepääsemättömältä, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista. On vain uskallettava ottaa ensimmäinen vaikealta tuntuva askel. Laupias sydän voittaa paljon.