Pyhittäjä-äiti Maria Egyptiläisen ikoni
Minisaarna

Minisaarna: Pyhittäjä Maria Egyptiläisen sunnuntai

Sunnuntai 17.3.2024. Pyhittäjä Maria Egyptiläisen sunnuntai. Suuren paaston viides sunnuntai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Suomen ortodoksinen kirkko
Pyhittäjä-äiti Maria Egyptiläisen ikoni

Liturgiassa

(Mark. 10:32‒45)

Evankeliumissa Jeesus kertoo opetuslapsilleen, miten Ihmisen Poika luovutetaan Jerusalemissa oppineille, tuomitaan kuolemaan ja annetaan pakanoille. Häntä pilkataan, syljetään ja ruoskitaan. Lopulta hänet tapetaan, mutta hän nousee kuolleista kolmen päivän kuluttua.

Jaakob ja Johannes pyytävät Jeesukselta, että saisivat istua hänen vierelleen Kristuksen kirkkauden tullessa. Jeesus sanoo, etteivät he tiedä, mitä he pyytävät, ja kysyy, voivatko he juoda saman maljan ja ottaa saman kasteen kuin hän. He myöntävät voivansa. Jeesus sanoo näin tapahtuvan, mutta hänen vierellään istuminen ei ole hänen vallassaan, sillä ne sijat ovat niiden, joille ne on tarkoitettu.

Muut opetuslapset närkästyvät tästä. Jeesus sanoo hallitsijoiden etsivän valtaa, mutta niin ei saa olla heidän keskuudessaan: joka tahtoo tulla suureksi ja ensimmäiseksi, sen on oltava toisten palvelija ja orja. Ihmisen Poikakaan ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.

***

Jeesus kertoo opetuslapsilleen kärsimyksestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. He taas pohtivat kunniasijoja.

Kirkon synnyn jälkeen apostolit seurasivat Vapahtajan kärsimystietä. Tämä tapahtui Herran tavoin toisia palvellen, ei valtaa etsien.

Kirkossa tämän maailman arvojen on tarkoitus kääntyä päinvastaisiksi. Kristityn kutsumus on ensimmäiseksi tuleminen palvelemalla. Jeesuksen sanat varoittavat meitä etsimästä valtaa. Jumalan valtakunnan portti on matala: se avautuu niille, jotka nöyrtyvät palvelemaan.

(Maria Egyptiläiseen liittyen tänä sunnuntain luetaan Luuk. 7:36‒50, joka luetaan myös Luukkaan neljännen viikon maanantaina.)

Pyhittäjä Maria Egyptiläinen

(Luuk. 7:36–50)

Evankeliumissa Jeesus kutsutaan fariseuksen kotiin. Paikalle saapuu myös syntinen nainen, joka pesee kyynelin Jeesuksen jalat ja kuivaa ne hiuksillaan. Fariseus ajattelee, ettei Jeesus voi olla profeetta, koska ei ymmärrä millainen nainen häneen koski. Silloin Jeesus kertoo vertauksen kahdesta miehestä, joille rahanlainaaja antaa pienen ja suuren velan anteeksi. Sitten hän kysyy, kumpi miehistä rakasti rahanlainaajaa enemmän. Kun fariseus vastaa, että se, joka sai enemmän anteeksi, Jeesus kertoo syntisen naisen ottaneen hänet vastaan fariseusta paremmin. Naiselle Jeesus sanoo tämän saaneen syntinsä anteeksi uskonsa vuoksi: se, joka saa paljon anteeksi, rakastaa paljon.

***

Tänään muistelemme Maria Egyptiläistä, joka vietti syntistä elämää, kunnes kääntyi ja vetäytyi kilvoituselämään erämaahan vuosikymmeniksi. Se, joka sai paljon anteeksi, rakasti paljon.

Evankeliumin fariseus ja pöytävieraat hämmentyivät Jeesuksen anteeksiantavaa tekoa. Syntinen nainen vain palveli Herraa.

Evankeliumi kutsuu meitä syntejään katuvien joukkoon. Kirkko on tarkoitettu syntisten sairaalaksi, ei omahyväisten notkuvaksi pitopöydäksi. Jumalan Pojan anteeksiantamus muuttaa kovat sydämemme, kun seuraamme syntisen naisen katumuksen esimerkkiä.