Minisaarna

Minisaarna: Jos viinipuun oksa ei kanna hedelmää, se leikataan pois

Perjantai 16.2.2024. Suuren paaston ensimmäisen viikon perjantai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Sergei Dolgov/iStock
Tuohus palaa Jumalanäidin ikonin edessä

Ehtoonjälkeinen palvelus

(Joh. 15:1–7)

Evankeliumissa Herra sanoo opetuslapsilleen olevansa tosi viinipuu. Hänen Isänsä on puutarhuri. Jokainen oksa, joka ei kanna hedelmää, leikataan pois. Hedelmää tuottavat oksat taas puhdistetaan liioista versoista, jotta ne tuottaisivat enemmän hedelmää.

Jeesus sanoo heidän jo olevan puhtaita, koska hänen sanansa on puhdistanut heidät. Heidän tulee vain pysyä hänessä, niin hän pysyy heissä. Oksa tuottaa hedelmää vain pysymällä puussa. Ilman häntä he eivät saa mitään aikaan. Irronneet oksat heitetään pois ja ne kuivuvat. Lopulta ne viskataan tuleen.

Jos he pysyvät hänessä ja hänen sanansa pysyy heissä, he voivat pyytää mitä tahansa, ja he saavat sen.

***

Kristillisen elämänvaelluksen perusta on yhteys Jeesukseen ja hänen opetukseensa. Sen mukaisesti meidät on kutsuttu pysymään hänessä. Tämä tie johtaa kirkon ja pyhien mysteerien eli sakramenttien yhteyteen, sisäisen kasvamisen polulle.

Pyhät apostolit seurasivat Jeesusta ja kasvoivat hänen tuntemisessaan niin paljon, että saattoivat anoa Herralta mitä tahtoivat. Jumalan tunteminen sai heidät pyytämään Herran tahdon mukaan.

Meidän matkamme on yhä kesken, mutta pysymällä Kristuksen ja Kirkon yhteydessä, voimme kasvaa ihmisyytemme täyteen määrään, kukin sellaiseksi kuin meidät on tarkoitettu.