Kiovan ja koko Ukrainan metropoliitta Epifanios
Maailmalta

Ukrainan ortodoksinen kirkko siirtyy noudattamaan uutta ajanlaskua 

Syyksi kalenterivaihdokseen mainitaan, että juliaanisen kalenterin noudattaminen yhdistyy nykyään venäläiseen kirkkokulttuuriin.
| Teksti: Jelisei Heikkilä | Kuva: The Presidential Administration of Ukraine/Wikimedia Commons
Kiovan ja koko Ukrainan metropoliitta Epifanios

Kiovan metropoliitan Epifanioksen johtaman Ukrainan ortodoksisen kirkon piispainkokous päätti siirtymisestä uuden kalenterin käyttöön 24. toukokuuta Kiovan luolaluostarissa. Muodollisesti siirtymä pitää vielä hyväksyä kirkolliskokouksessa 27. heinäkuuta. Kirkolliskokouksen työskentelyyn osallistuvat myös maallikot. Ero gregoriaanisen, eli uuden kalenterin ja juliaanisen, eli vanhan kalentereiden välillä on 13 päivää. Päätös astuu voimaan hyväksymisensä jälkeen syyskuun 1. päivä, jolloin alkaa uusi ortodoksinen kirkkovuosi. 

Ero gregoriaanisen, eli uuden kalenterin ja juliaanisen, eli vanhan kalentereiden välillä on 13 päivää.

Syyksi kalenterivaihdokseen mainitaan, että juliaanisen kalenterin noudattaminen yhdistyy nykyään venäläiseen kirkkokulttuuriin. Moskovan patriarkaatin päämies on patriarkka Kirill, joka on osoittanut tukeaan Venäjän hyökkäyssodalle Ukrainassa. Kuitenkin seurakunnat ja luostarit Ukrainassa voivat valita, haluavatko ne siirtyä vanhaan vaiko uuteen kalenteriin. 

Toinen uudistuksen tiellä ollut este oli monille odottamaton. Galitsian maakunnan piispat vastustivat, ehkä yllättäenkin, täydellistä siirtymistä uuteen ajanlaskuun. BBC Ukrainan mukaan vanhan kalenterin mukaiset kirkolliset juhlapäivät olivat monien vuosien ajan yksi Galitsian alueellisen identiteetin tunnusmerkkejä, joka erotti ortodoksit puolalaisista katolilaisista historian myrskyisillä ajanjaksoilla.

Joulua aletaan viettää 25. joulukuuta

Siirtyminen tulee vaikuttamaan ukrainalaisille tärkeiden kirkollisten juhlien vieton ajankohtaan. Joulua vietetään jatkossa 25. joulukuuta tammikuun 7. päivän sijaan, Pokrovaa 1. lokakuuta, Pyhän Nikolaos Ihmeidentekijän muistoa 6. joulukuuta ja loppiaista 6. tammikuuta.

Päätös ei kuitenkaan koske pääsiäistä ja muutamia muita juhlia, erityisesti Pyhän Kolminaisuuden päivää.

Metropoliitta Epifanios kommentoikin kirkon sosiaalisen median kanavalla piispainkokouksen päätöstä sanoen, että ”Tätä päätöstä odottavat meiltä sekä enemmistö kirkkomme uskovista että enemmistö ukrainalaisesta yhteiskunnasta. Päätös ei ole helppo, olemme edenneet sitä kohti pitkään, vähitellen, askel askeleelta, ja teemme sen huolellisesti. Mutta tämä päätös on aivan yhtä tarpeellinen, kuten aikoinaan oli tarpeen päättää ukrainan kielen käyttöönotosta jumalanpalveluksessa perinteisen kirkkoslaavin sijaan, ottaa käyttöön kirkkoon itsenäinen järjestys vuosisatoja vanhan alistussuhteen sijaan. Kaikki eivät hyväksyneet näitä päätöksiä, kaikki eivät tukeneet niitä, mutta ne olivat todellisia ja tärkeitä. Päätös siirtyä päivitettyyn, tähtitieteellisesti tarkempaan ja kirkollisesti hyväksyttyyn kalenteriin säilyttäen samalla perinteisen pääsiäisen ajankohdan, on meille todellista ja elintärkeää."

"Tätä päätöstä odottavat meiltä sekä enemmistö kirkkomme uskovista että enemmistö ukrainalaisesta yhteiskunnasta."

Päätöksellä on Ukrainassa myös ekumeeninen ulottuvuus. Helmikuussa Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko, joka on hallitseva kirkko Galitsian maakunnassa ja jolla on useita tuhansia seurakuntia ja miljoonia uskovia, oli ensimmäinen perinteinen ukrainalainen kirkko, joka siirtyi uuden kalenterin käyttöön.

Vaikka kreikkalaiskatolinen kirkko onkin Rooman paavin alainen, on se säilyttänyt ortodoksisia kirkollisia perinteitä sekä vanha ajanlaskun, josta se pitäytyi kiinni loppuun saakka itsenäisyyden ja ukrainalaisen identiteetin symbolina. Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon johtajan patriarkka Svjatoslav ja metropoliitta Epifanios pitivät jopa kokouksen koordinoidakseen kirkkojensa kalenteriuudistusta

Kirjoittaja on arkkipiispan kanslian teologinen sihteeri.

 

Pääkuva ylhäällä: Metropoliitta Epifanios