Golgatan risti pääsiäsiajan palveluksissa
Ajassa

Suuri viikko on alkanut – Kristuksen maanpäällinen elämä kulkee kohti loppuaan – ja ylösnousemusta

Palmusunnuntaista Kristuksen maanpäällisen elämän tapahtumat alkavat vyöryä suorastaan hengästyttävää vauhtia kohti kärsimyksiä ja ristinkuolemaa – ja ylösnousemusta.
| Teksti: Marko Mäkinen, Maria Hattunen, Susanna Somppi | Kuva: Marina ja Ibrahim Gargin perhealbumi
Palmusunnuntaita seuraavana suurena maanantaina evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus kirosi hedelmättömän viikunapuun saaden sen kuivettumaan. Suuren maanantain evankeliumi muistuttaa meitä myös ajattelemaan ajallista hetkeä pidemmälle.
(Matt. 21:18‒43)
Kuitenkin varoitukset pitävät sisällään lupauksen: Jeesus kutsuu yhteyteensä tavallisia ihmisiä, jotka kuuntelevat häntä. Ilo saa pian täyttymyksensä. Taivaallinen häähuone on valmistettu, ja ihmisyytemme ylösnousemus on jo lähellä.
Lisäksi (Matt. 24:3‒35) Jeesus kertoo Öljymäellä opetuslapsilleen toisesta tulemisestaan ja maailman lopusta. Sitä ennen tulee monia vääriä messiaita, sotia, nälänhätää ja maanjäristyksiä. Nämä ovat synnytystuskien alkua. Ihmiset kavaltavat ja vihaavat toisiaan ja seuraavat vääriä profeettoja. Monien rakkaus kylmenee, mutta se, joka pysyy vahvana loppuun asti, pelastuu. Evankeliumi julistetaan kaikille kansoille, sitten tulee loppu: Ihmisen Poika tulee kunniassaan. Kun viikunapuu puhkeaa lehteen, kesä on lähellä.

Huomio kärsimyksiin ja pelastustekoihin

Palmusunnuntaita seuraavaa viikkoa kutsutaan ortodoksisessa kirkossa suureksi viikoksi, jonka aikana huomio siirtyy Kristuksen kärsimyksiin ja pelastustekoihin.

Suurella viikolla kirkkokansa valmistautuu Ylkämme tulemiseen:

Katso, Ylkä tulee puoliyössä, ja autuas on se palvelija, jonka hän valveilla löytää; vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis minun sieluni, ettet uneen valtaan vaipuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle Valtakuntaa suljetuksi; vaan herää ja huuda: Pyhä, Pyhä, Pyhä olet sinä Jumala; Jumalansynnyttäjän tähden armahda meitä!” (Suuren maanantain, tiistain ja keskiviikon aamupalveluksessa laulettava tropari)

Suuren tiistain evankeliumissa meille kerrotaan viidestä viisaasta ja viidestä tyhmästä neitseestä. Ylkä tulee keskiyöllä, ja häntä odottavat ovat vaipuneet uneen. Viisi viisasta oli varannut öljyä lamppuihinsa. Viisi tyhmää neitsyttä olivat olleet huolettomia ja eivätkä varautuneet, joten he jäivät hääjuhlan ulkopuolelle.

Suurena keskiviikkona kerrotaan naisesta, joka voiteli Jeesuksen jalat kallisarvoisella öljyllä ja sai opetuslapsilta moitteet: heidän mielestään öljy olisi pitänyt myydä ja jakaa siitä saadut rahat köyhille. Samalla kerrotaan, miten Juudas valmistautui pettämään Jeesuksen kolmestakymmenestä hopearahasta.

Suuren torstain tapahtumien keskipisteessä on Kristuksen viimeinen ateria yhdessä opetuslastensa kanssa. Silloin kirkko viettää ehtoollisen asettamisen muistoa. Aterian jälkeen Juudas kavaltaa Jeesuksen.

Suurena perjantaina muistellaan Kristuksen kärsimyksiä, kuolemaa ja hautaamista. Lauantain ehtoopalveluksen ja liturgian aikana kuullaan jo ensimmäinen viesti ylösnousemuksesta.

 
 
Kuvituskuva: Marina ja Ibrahim Gargin perhealbumi.
 
Juttuuun on lisätty 14.4.2025 klo 08.36 myös tiedot muiden suuren viikon päivien osalta.